Nedtelling til Gullblyanten: Petter og Anders

Creuna-teamet Anders Asheim og Petter Andersen gir oss sine Gullblyant-favoritter.

82332 3e856 original

I et stort og moderne lokale på Skøyen holder digitalbyået Creuna til. Her jobber kreatørteamet Anders Asheim og Petter Andersen. Nå har de vært her i to år. Før dette var de i Bates United. Creuna er et integrert byrå med røtter både i kommunikasjon, design og teknologi. I resepsjonen har de en humanoid robot som heter Pepper.

Petter Andersen og Anders Asheim.

– Vi kan være ærlige på at Pepper ikke er like smart som de andre som ønsker oss velkommen om morgenen, og inntil videre føler vi at hun er lite annet enn en artig kuriositet. Akkurat dette er litt betimelig, for i et år der det har vært mye snakk om robotics, AI og VR, har vi i kommunikasjonssammenheng sett få eksempler på moderne teknologi som har vært noe mer enn nettopp artig. Derfor ble vi veldig glade da vi så DDB og Telias kampanje med den lille, flyttbare roboten AV1 som får barn ut av en isolert tilstedeværelse gjennom å gi dem muligheten til å delta i sitt normale sosiale liv på og utenfor skolen. Et veldig godt eksempel på at moderne teknologi og et godt mobilnett kan løse basale menneskelige utfordringer.


– Det er ikke alltid man kan forandre verden. Noen ganger er det beste man kan gjøre å begeistre og inspirere folk litt i deres hverdag. Akkurat det synes vi Matprat-filmene til Anorak evner å gjøre på en gøyal måte. Dette er klassisk reklame med en skeiv inngang som lander streit. Denne gangen toppet med litt Beastie Boys på slutten. En nydelig omelett.


– I år føler vi å ha sett eksempler på at flere store annonsører har fått presentert fine konseptsetninger, som kanskje har vært lettere å selge inn enn senere å eksekvere brilliante løsninger ut i fra. I Tine-filmen til McCann legges også listen høyt. «Det er mye kjærlighet i god mat» tenker vi at lett kunne blitt klissete og forglemmelig, men denne filmen synes vi virkelig er fint løst i hjertet av avsenders egenart. Ikke minst regimessig. Bravo!


– Så var det dette med flater da. Det går virkelig an å begeistre på andre flater enn de digitale som vi snakker veldig mye om. Selv messevegger kan være en fantastisk flate bare man tar oppgaven skikkelig på alvor. Dette er procontras løsning for Oljedirektoratet og Olje-og energidepartementet under Oljemessa i Stavanger et godt eksempel på. Her har de virkelig lagt (folke)sjela i arbeidet med å skape et detaljrikt utstillingsvindu for oljenasjonen Norge. Kanskje finnes det gull også i messebriefen?

Du kjøpe billetter til Gullblyanten fram til og med 14. februar. Prisutdelingen foregår på Radisson Blu Plaza fredag 3. mars.

Annonse: