Nedtelling til Gullblyanten: Sara og Caroline

Sara Hødnebø og Caroline Riis fra TRY tipser oss om sine jobbfavoritter fra året som gikk.

81729 b788e original

Caroline Riis og Sara Hødnebø, sånn ca.

Sara Hødnebø

har jobbet som art director i TRY i fem år (kunder: Forsvaret, Røde Kors, Gilde, Norsk Tipping, Orkla og Tine) og har akkurat fått en ny Caroline som partner (Caroline Ekrem har reist til New York for å jobbe i Droga 5).

Caroline Riis har nettopp kommet hjem til gamlelandet etter sju år i UK og fem år i Wieden + Kennedy i London og New York. Der jobbet hun med kunder som Nike, Arla, Honda, Three Mobile og David Hasselhoff (Ja, David Hasselhoff teller som et eget merke). Hun gjør seg nå vant med kallenavnet «Nye Caroline», ettersom Sara har en tendens til å kun jobbe med Caroliner.

– Vi føler oss heldige som har fått lov til å starte nedtellingen til Gullblyanten og brukte kort tid på å liste opp vår topp tre! For Nye Caroline er var det også en fin måte å sette seg litt inn i hva som har skjedd på det norske reklamemarkedet det siste året, selv om det viste seg at mye allerede hadde nådd henne over dammen.

– Vi digger denne ideen! Er DM fortsatt en kategori i Gullblyanten eller har den skifta navn til Promo & Activation eller Direct? [ Svaret får du her ] Uansett! Veldig morsom vri på det etablerte konseptet «Det skal godt gjøres å spise bare én». Genialt å snu på det med å sende én smash til din verste fiende. Det skal godt gjøres at denne jobben bare drar med seg bare én pris (Pling Pling).

– I en tid der medier og Facebook oversvømmes av mennesker og historier fra krigen i Syria er det ekstra vanskelig å lage noe som står ut og slår en hardt i magen på en god måte. Det synes vi Maja og Snorre i POL har klart med ideen om å gjenskape en 25 kvadratmeters leilighet fra Syria på IKEA i Norge. Når en idé i tillegg får bred mediedekning på verdensbasis, minsker jo ikke dette akkurat sjansen for å dra med seg velfortjent heder også i reklamekonkurranser.

Og det bringer oss raskt over på neste spådom:
– Vi tenkte det var innafor å skryte litt av eget byrå siden Nye Caroline akkurat har kommet utenfra og inn. Nye Caroline ble først gjort oppmerksom på Brad da den ble sendt rundt på W+K kontoret i London som et eksempel på hvordan reaksjonsreklame kan gjøres riktig.
– Jeg må si det norske hjertet mitt banket stolt over at en så enkel, morsom og effektivt laget annonse kom fra lille tøffe nord. Jeg er ikke overrasket over at denne allerede har startet innhøstningen av priser, og jeg ser ingen grunn til at Gullblyanten skal bli noe unntak, avslutter Nye Caroline.

Gullblyanten 2016 arrangeres 3. mars på Radisson Blue Plaza. Innleveringsfrist for arbeider er 26. januar 2017. Les mer på gullblyanten.no.