Nic & Sune teller ned

Regiduoen Nic & Sune har tatt en titt på hva som beveger seg på reklamemarkedet i Norge, og har plukket ut sine favoritter til Gullblyanten.

88472 bb3c0 original
Skjermbilde fra «Ove» for Rikstoto av Anorak.

Nich Osborne og Sune Maroni.

Nic & Sune (Nicholas Müller-Osborne og Sune Maroni) er et norsk-britisk regiteam som ble stiftet i 1999 etter endt filmskole i London. I løpet av snaut 20 år har de hatt 200 reisedøgn i året, reist jorden rundt utallige ganger og laget hundrevis av filmer for alt fra pomfrittes til Berlitz, før de høsten 2016 kom hjem til Norge hvor de ble partnere og kreative ledere i Sheriff Film Company.

I den første jobben de har valgt seg ut er det den unge og fremadstormende regi-duoen Matias & Mathias som har stått for regien:



– Filmene er sterke, og kampanjen skiller seg ut. Selv om idéen bygger på et enkelt «hva-hvis»-konsept er tilnærmingen til historiefortellingen og karakterene full av kreativitet og vitalitet. Regi og manus komplementerer hverandre, og man merker at Matias & Mathias har spilt på lag med kreatørene. Filmen «Ove» er vår personlige favoritt.

– Castingen er utmerket og den bisarre sekvensen med hendelser som utgjør Oves potensielle fremtid, er hysterisk. Ove er alltid «Ove». Øyeblikket der han plutselig er en del av en revolusjon, er veldig underholdende, og det tomme blikket omgitt av oppspilte revolusjonærer er en venstre hook i lattermuskelen. Gjentakelsen av scenen med ansiktet mot vinduet er fremragende skrevet, og regi-duoen har brakt humoren til live gjennom et pirrende filmatisk uttrykk, på en leken måte.


– Det siste tiåret har vi for det meste tilbrakt utenlands, og denne filmen ville vært en pryd på showreelen til hvilket som helst av de store byråene i London eller USA. Vi blir aldri lei av å se den. Filmen er utfordrende, modig og moderne, men også tidløs. Den har massevis av humor og gir nytt liv til «slice of life»-sjangeren. Kameraføringen er leken og reflekterer barnas ungdommelige vigør. Klippen har en god rytme med bra timing, som gjør filmen både energisk og morsom. Vi liker de røffe bildene av skrubbsår og småskader, blandet med storslåtte øyeblikk i slow motion. En hyllest til ungdommen, med poetiske undertoner. Fremragende konsept og glimrende gjennomføring.



– Ingenting slår den virkelige verden. Det kreative konseptet har et stort hjerte og et enkelt premiss, presentert på en innovativ måte hvor den treffer midt i solar plexus. Det er fantastisk når en reklameidé får en til å reflektere over sine egne holdninger, og bli mer bevisst seg selv.



– Vi liker øl og vi liker denne.

***

Gullblyanten foregår fredag 2. mars på Radisson Blu Plaza Hotell i Oslo sentrum. Oppmøtetid: 16.45.


Annonse: