1614 tommers reklame

Norges største digitale reklamevegg er åpnet på Oslo Lufthavn.

49149 8678c original
49152 6f418 original
49155 4e61a original

Det er taxfree-operatøren Travel Retail Norway, som i samarbeid med OSL utnytter den midlertidige byggeveggen ved Pir Nord til å vise aktuelle reklame- og informasjonsbudskap. Den digitale flaten er 40 meter lang og ni meter høy, og tilsvarer dermed en 1614 tommers skjerm.

– Travel Retail Norway ønsket å skape en unik og positiv opplevelse for de reisende, sier markedssjef Marika Dahl. Hun forteller at det som vises på veggen er en fin blanding av underholdning og informasjon om gode tilbud i Duty Free og Travel Value-butikkene.

Det er Suburbia Reklamebyrå og animasjonsbyrået Gimpville som har utviklet filmene, og byråleder Jarl André Vethe forteller at prosjektet har vært både spennende og utfordrende.

– Den beste reklame er den som har verdi i seg selv, og vi har lagt stor vekt på at filmene skal ha høy underholdningsverdi. Det å finne på et innhold som gir de reisende en spennende opplevelse, uten å bruke lyd, og uten å ty til sjokkerende virkemidler har vært målet.

Skilpadder, fly og drager

Han berømmer også Gimpville som bidrar med havskilpadder, fly og en kinesiske drage som nærmest kommer ut av lerretet og inn i avgangshallen. For å sikre kvaliteten på den store filmveggen er det brukt fem avanserte Barco-prosjektorer, levert av 3C Technology. Disse er plassert over sikkerhetskontrollen, og alle som skal gjennom denne får dermed se film samtidig.

– Nå er høysesongen i gang på OSL Lufthavn, og i løpet av noen hektiske sommeruker vil millioner av reisende få mulighet til å se Travel Retail Norways reklamefilmer.