18 bedrifter fikk Design Effekt-pris

Under Næringslivsdagen 2009, torsdag ettermiddag fikk 18 bedrifter tildelt den nye utmerkelsen «Design Effekt», som ble arrangert av Norsk Designråd.

6403 1ba2d original

– Disse bedriftene har bevist at strategiske designinvesteringer gir konkrete resultater, og kan nå offisielt kalle seg Norges aller beste på å skape lønnsomhet gjennom å investere i design, forteller Skule Storheill, innovasjonsdirektør i Norsk Designråd.

Design Effekt er den første utmerkelsen av sitt slag i Norge – og dessuten én av få på verdensbasis (Kreativt Forums Stella er en av de andre eksisterende designeffektprisene). Juryen, som utelukkende besto av representanter fra næringslivet, vurderte lønnsomheten og resultatene i totalt 36 søknader, og 18 av disse ble tildelt utmerkelsen.

Her er de 18 bedriftene som mottar utmerkelsen Design Effekt 2009. Samtlige har bevist at strategisk satsing på design gir positivt utslag på bunnlinjen, ifølge Norsk Designråd.

Akademika – gått fra 150 til 215 millioner kroner i omsetning etter rebranding.
BBS – økte synligheten med 40 prosent med ny visuell identitet.
Brynhild-Gruppen – salgsvekst på 148 prosent etter relansering av klassikeren Dent.
Diplom-is – moderniserte Dream-isen og doblet markedsandelen.
Expo Nova – årlig vekst på 20 prosent etter modernisering og ny identitet.
Flyktninghjelpen – 10 millioner kroner i nettsalg etter ny webdesign.
Gresvig – 60 prosent omsetningsvekst etter relansering av merkevaren Norheim.
Hennig-Olsen – økte issalget med 56 prosent etter tydeliggjøring av merkevaren.
Håg – 280 prosent salgsøkning etter å ha lansert en ny stolserie.
Håg – doblet salget av stoler til møterom.
Jordan – økte markedsandelen på tannbørster fra 63 prosent til 70 prosent.
Kondomeriet – økte salget med 63 prosent etter ny grafisk profil og nettløsning.
Lofotprodukt – fra regional til nasjonal aktør, 300 prosent salgsøkning.
Norsk Matraps – fra 125.000 til 470.000 flasker med matoljen Odelia.
NRK – strategisk designbruk hjalp NRK Super med å gå forbi Disney Channel.
Pierre Robert – femdoblet omsetningen på undertøy etter ny produktdesign.
Silver Pensjonsforsikring – solid merkevare på rekordtid – 60 prosent av nordmenn vurderer nå å bytte fripolise.
Tine BA – snudde nedgang til oppgang ved å relansere Litago barneyoghurt.

Les mer om vinnerne her.

Foto: Identitet og profil for NRK Super, utviklet av Scandinavian Design Group, Racecar og Qvisten.