2009 blir et veldig tøft år

Finanskrisen rammer verdens nest største kommunikasjons- og reklamenettverk.



Giganten WPP kunne bokføre en omsetning på 1,72 milliarder pund i tredje kvartal, som er tre prosent mer enn i samme periode i fjor. Veksten er lavere enn det selskapet budsjetterte med, og årsaken til at inntektene har økt mindre enn forventet er at finanskrisen rammer selskapets virksomheter i USA og Storbritannia. Det skiver MediaGuardian .

Tallene er henten fra i selskapets resultat for tredje kvartal.

WPP eier blant annet selskaper som PR-byråkjedene Hill & Knowlton og Burson-Marsteller, mediebyråene Mediacom, Mediaedge:cia, Mindshare og Maxus og reklamebyråkjedene Ogilvy & Mather Worldwide, Bates og Grey.

Verdens nest største kommunikasjons- og reklamenettverk sier i dag at 2009 vil bli et «veldig tøft år» og at annonsemarkedet ikke vil friskmeldes før i 2010.

WPP med toppsjef Sir Martin Sorrell i front opplyser at selskapet vil anstrenge seg for å nå målet om en driftsmargin på 15,5 prosent i 2008, med understreker at det ikke blir enkelt.

Nord-Amerika var WPPs svakeste region i tredje kvartal med en nullvekst sammenlignet med samme periode i fjor. I Storbritannia økte omsetningen med 2,9 prosent mens markedene i Asia, Latin-Amerika, Afrika og Midt-Østen fortsetter å vokse kraftig.

Markedene på kontinentet i Europa økte med 7,2 prosent i tredje kvartal.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.