Fjorårets største prisvinnere

Det er antakeligvis ingen bombe at «Dumb Ways to Die» ble den tyngst premierte reklamekampanjen i 2013. Den er også den mest premierte i The Gunn Reports historie. Se høydepunktene her.

42964 67a18 original

Donald Gunn, tidligere president for Cannes Lions og før det høyt på strå i Leo Burnett, har offentliggjort sin 15. årlige The Gunn Report, som legger sammen og rangerer vinnerresultatene fra over 46 kreative konkurranser over hele kloden. Basert på dette tallmaterialet utropes beste produksjonshus, regissører, byråer, kampanjer, interaktive prosjekter og integrert reklame.

Den fullstendige rapporten kan bestilles fra www.gunnreport.com. Den inneholder følgende høydepunkter:

De tyngst premierte reklamefilmene i verden i 2013

Her var «Dumb Ways to Die», kampanjen fra Metro Trains laget av McCann Melbourne, en klar vinner, siden den topper både Film- og Digital-rangeringen, mens den fikk andre plass i rangeringen All Gunns Blazing (Integrert) og tredje i Print. Kampanjen er den tyngst premierte i The Gunn Reports historie.

2. Southern Comfort, «Whatever’s Comfortable – Beach» (Wieden+Kennedy, New York)
3. Carlton Draught, «Beer Chase» (Clemenger BBDO (Melbourne)
4. Axe, «Susan Glenn» (BBH, New York)
4. Leica M Monochrom Camera, «Soul» (F/Nazca Saatchi & Saatchi, São Paulo)

De mest premierte annonsekampanjene i verden i 2013

1. Expedia Travel, «Luggage Labels campaign» (Ogilvy & Mather, London)
2. Harvey Nichols Sale, «Pelicans» (Y&R Dubai)
3. Coca-Cola, «#Cokehands» (Ogilvy & Mather, Shanghai)
4. Metro Trains, «Dumb Ways to Die» (McCann Melbourne)
4. The Sunday Times Rich List, «Rich List 2013 pool» (CHI & Partners, London)

De mest premierte digital-kampanjene i verden i 2013

1. Metro Trains, «Dumb Ways to Die» (McCann Melbourne)
2. Nike+ Fuelband, «Nike+ Fuelband» (R/GA, New York)
3. Adidas Neo, «Window Shopping» (TBWA\Helsinki)
4. Google / Lego, «Build With Chrome» (M&C Saatchi/Mark (Sydney)
4. The JFK Presidential Library & Museum, «Clouds Over Cuba» (The Martin Agency, Richmond VA)

De mest premierte All Gunns Blazing (Integrert) i verden i 2013

1. Hemoba/Vitoria FC, «My Blood Is Red & Black» (Leo Burnett Tailor Made, São Paulo) – den tyngst premierte kampanjen noensinne i All Gunns Blazing-kategorien
2. Metro Trains, «Dumb Ways to Die» (McCann Melbourne)
3. Nike+ Fuelband, «Nike+ Fuelband» (R/GA, New York)
4. Sports Clube de Recife, «Immortal Fans» (Ogilvy Brasil, São Paulo)
5. Samsung Life Insurance, «The Bridge of Life» (Cheil Worldwide, Seoul)

De mest premierte kampanjene på rankingliste 1-4 i 2013

1. Metro Trains, «Dumb Ways To Die»
2. Hemoba/Vitoria FC. «My Blood Is Red & Black»
3. Nike+ Fuelband, «Nike+ Fuelband»
4. Dove, «Real Beauty Sketches»
5. Australian Defence Force • Mobile Medic

De mest premierte landene i verden in 2013

1. USA
2. Australia – her brytes UKs strupetak på 2. plassen etter USA, som har vært konstant i 14 år
3. UK
4. Brazil
5. France

Den mest premierte annonsørene i verden i 2013

Her har enten Nike eller Volkswagen toppet kategorien i hvert av The Gunn Reports 15 år. Dette året var det Nikes tur
2. Volkswagen
3. Axe / Lynx
4. Coca-Cola
5. Google

De mest premierte produksjonsselskapene i verden i 2013

Kategorien toppes for første gang av Biscuit Filmworks (London, New York, LA)
2. Paranoid (Los Angeles, São Paulo)
3. MJZ (London, LA, New York)
4. Rattling Stick (London, Los Angeles)
5. Henry de Czar (Paris)

Den mest premierte regissøren i verden i 2013

Regissøren bak Southern Comfort «Beach», Tim Godsall, er en klar vinner
2. Ringan Ledwidge (UK, USA)
3. Julian Frost (Australia)
3. Tom Kuntz (USA)
5. Steve Ayson (Australia, NZ, Thailand)
5. Marcos Kothar (Brazil)

Det mest premierte byrået i verden i 2013

For første gang uavgjort: Wieden+Kennedy (Portland, New York) (som toppet kategorien i fjor) og McCann (Melbourne) (første gang på topp 50-lista)
3. AlmapBBDO (São Paulo)
4. Ogilvy Brasil (São Paulo) (highest ever ranking)
5. BBH (London)
5. Clemenger BBDO (Melbourne & Sydney) (highest ever ranking)

Det mest premierte digitalbyrået i verden i 2013

R/GA (New York) – for andre gang
2. Forsman & Bodenfors (Göteborg)
3. McCann (Melbourne)
4. AlmapBBDO (São Paulo)
4. Wieden+Kennedy (Portland, New York)

Det mest premierte byrånettverket i verden i 2013

BBDO topper listen for åttende år på rad
2. Ogilvy
3. DDB
4. Leo Burnett
5. McCann (høyeste ranking noensinne)