«Hamburgerstasjonen» vant Sølvmikken for mars

Creuna og Både Og klatret til toppen av reklameradiopallen i mars med en referanserik og sjangerkyndig musikalsk kampanje for Shell.

89160 cf17a original

For tiden jobber Shell hardt for å bli ansett som aktøren som serverer de beste hamburgerne langs veien. Med sin aktuelle radiokampanje, produsert av Både Og, har de også etablert egne sjangerspesifikke hamburgerstasjoner på radio. Sølvmikken-juryen har følgende å si om jobben som gikk til topps i mars:

«Disse spottene skapte begeistring rundt jurybordet. De er rike på referanser til kanalsjangeren og har en mengde av cheesy ordspill til produktet de skal promotere. Spottene er også godt produsert: Castingen sitter, manusene treffer og lydbildet får oss rett inn i radiostasjonen – eller hamburgerstasjonen, om du vil. Juryen ønsker seg flere hamburgerstasjoner, og med stadig flere nisjekanaler er vi spent på fortsettelsen.»

Hør de forskjellige hamburgerstasjonene her: «Hip-hop», «Cheesy-favoritter», «Country» og «Rock».

Byrå: Creuna
Kreativt team: Petter Andersen og Anders Asheim
Konsulent: Charlotte Dahl Brecke
Prosjektleder: Beate Haugane
Produksonsselskap: Både Og Radiobyrå

Noen radiospotter er viktigere enn andre

Anorak med Både Og har laget kampanjen for Amnesty som vinner andreplassen i mars. Sølvmikken-juryens begrunnelse oppsummerer presist hvorfor:

«Andreplassen denne måneden går til Amnesty, som benytter radio for å påvirke lovforslaget om bekreftet samtykke ved samleie. At lovforslaget ikke gikk igjennom må skyldes at politikerne ikke har hørt denne radiokampanjen. For juryen ble det veldig sterkt og absurd å høre historier fra voldtektsofre, satt opp mot lovforslag som faktisk har blitt vedtatt. Produksjonen har en høy kvalitet og juryen applauderer grepet med at voldtektsofferet ikke fremstilles som et offer, men som et sterkt, modig menneske som har blitt urettferdig behandlet.»

Hør kampanjen her: «Vannscooter», «Reptiler» og «Taxfree».

Byrå: Anorak
Kreativt team: Anna Berg Gjendem og Tone Jansson
Konsulent: Janne Espevalen
Prosjektleder: Camilla von Borcke
Produksjonsselskap: Både Og Radiobyrå

«Veit du egentlig hvor mange det blir til middag i dag?»

Middagsporsjoner beregnet på barnefamilier finnes det flust av hos matkjedene, men bare Kiwi lager egne løsninger for enslige. Alexander Reklamebyrå og Verdens Sterkeste Mann står bak den nye radiospotten som promoterer tilbudet. Juryen utbroderer:

«I sin kampanje for å promotere middagsmåltider for enslige, oppstår det søt musikk i studio. Eller i alle fall nesten. Juryen likte det de hørte: Dette opplevdes som noe nytt for Kiwi, og det er sjarmerende når en vrir på en tradisjonell voiceover på denne måten. Dessverre for vår mann ville ikke Kiwis kvinnelige voice spise middag med ham, så da regner vi med en oppfølger i neste måned.»

Hør radiospotten her: «Kiwi – Avslag»

Byrå: Alexander Reklamebyrå
Kreativt team: Ying Hau og Espen Borge
Produksjonsselskap: Verdens Sterkeste Mann

Du kan også høre vinnerkampanjene på gullmikken.no.