BYRAA Bodø vant «Tett På»

Med en reklamekampanje for Nattbussen og appen Billett Nordland vant BYRAA Bodø Amedia Markeds reklamekonkurranse «Tett På» for 1. tertial 2018.


89570 4a201 original
2/3 av vinnerteamet: AD Tom Rainer Thuv og tekstforfatter Mari Ruus.
89571 9d363 original
Vinnerannonsen.

Med en annonse med et bilde av en sølete kvittering fra den lokale kebabrestauranten, og med teksten «La dette bli kveldens siste kvittering. Nå kan du endelig reise billettløst med nattbussen. Last ned appen …», så skulle man få folk i Bodø til å laste ned appen, samt reise uten papirbillett.

– Det er veldig gøy å vinne «Tett På» med nettopp denne kampanjen, fordi den er ekstra lokalt forankret. Mange bodøværinger drar innom denne kebabrestauranten på vei hjem fra byen. I tillegg er den plassert rett ved inngangen til taxikøen, så det er det ultimate stedet å konvertere folk over på nattbussen. Med annonsen ønsket vi å skape oppmerksomhet rundt å reise billettløst på en humoristisk måte, og det synes vi at vi har klart, sier Tom Rainer Thuv, daglig leder i BYRAA Bodø.

– I BYRAA fokuserer vi alltid på den gode idéen. Ofte kan enkle løsninger være de beste, så lenge grunnidéen er god. Noe vi kanskje har lyktes godt med denne gangen, sier Thuv.

Fritt spillerom

– Så må vi få gi honnør til markedsavdelingen i Nordland Fylkeskommune, som alltid gir oss fritt spillerom og oppfordrer til kommunikasjon som overrasker og gjerne får folk til å dra litt på smilebåndet, forteller Thuv videre.

– En liten «fun fact» er at selve kebabkvitteringen i annonsen er ekte vare, og dukket opp etter en god runde lønningspils med BYRAA, avslutter han.

I juryens begrunnelse står det følgende: «Når Nordland fylkeskommune lager en billett-app til nattbussen, må det kommuniseres. Løsningen er en fin annonse med en lokal vri. Håper dere lager kebab-appen også. Gratulerer! ».

Vinnerkampanjen var å finne i Avisa Nordland. Bak vinnerkampanjen fra var teamet Tom Rainer Thuv (daglig leder/AD), Mari Ruus (tekstforfatter) og Liss Marie Jakobsen (designer).

Premierer kvalitet i lokale medier

«Tett På» er en konkurranse som kårer den beste reklamen i Amedia Markeds lokale medier. Hvert tertial kåres en vinner – i tillegg kåres en totalvinner ved årets slutt. I kriteriene til prisen står det blant annet at bidragene skal være lokalt forankret og godt fortalt til lokalsamfunnet. Konkurransen er åpen for kampanjer både på print og digitalt, og reklamebyråer, kreatører og kreative team har anledning til å delta.

I juryen sitter juryleder Magnus Høgberg Hansen fra Anorak, Christian Bråthen-Nordland fra S & B-N, Pia Ølstad fra SMFB og Vegard Kvalvaag fra Amedia Marked.

Årets vinnerteam blir premiert med en tur til New York og ad:tech-konferansen i 2019. Vinneren offentliggjøres på Gullblyanten 2019.