Historien om Emilie (18) tok av

Den nye kampanjen fra Overgrepsmottaket i Østfold har blitt sett over 1,3 millioner ganger og delt 16,000 ganger på Facebook i løpet av et par døgn.

89975 c51cf original
Gikk viralt: Filmen fra Overgrepsmottaket i Østfold engasjerte Facebook-brukerne i sjelden grad. Den har til nå blitt delt over 16,000 ganger og har fått 1,3 millioner visninger.

Overgrepsmottaket i Østfold publiserte en film på Facebook like før helgen som siden dengang har fått over 1,3 millioner visninger, 16,000 delinger og omtrent 46,000 reaksjoner totalt. Saken har vært på TV 2-nyhetene, på forsiden av VG.no, NRK.no, TV2.no, Nettavisen.no og flere lokalaviser.

Filmen foregår utelukkende på en mobiltelefon og følger 18-åringen Emilie som chatter med venninner, sjekker Snapstory og avviser FaceTime-samtaler med moren idet hun forsøker å nøste opp i hva som faktisk skjedde på festen dagen før.

Overgrepsmottaket er et akutt-tilbud for kvinner og menn over 14 år som nylig har vært utsatt for voldtekt, voldtektsforsøk eller liknende seksuell krenkelse.

Se filmen her: (saken fortsetter under)

Ville nå en krevende målgruppe

Filmen er laget av produksjonsselskapet Lucky View i samarbeid med Overgrepsmottaktet i Østfold.

– Dette er første gang Lucky View har produsert en film i dette formatet, og det er nok mest sannsynlig første gang noe liknende har blitt produsert i Norge, forteller Mikkel Graham Guttormsen, prosjektleder i Lucky View.

Produksjonsselskapet valgte iPhone-formatet for å gi seeren en ny inngang til et vanskelig tema, og for å nå ut til en krevende målgruppe.

– Filmen tar i bruk plattformer, sosiale medier og ikke minst et tempo i hverdagen som ungdom kan kjenne seg igjen i, og på den måten ønsker vi å belyse hvordan det føles å være midt i en umulig situasjon.

– Målet med filmen er at de som har vært, kommer til å havne, eller kjenner noen som er i samme situasjon som Emilie vil oppsøke hjelp. Dessverre er det slik at en veldig lav prosentandel av de som blir utsatt for overgrep faktisk tar kontakt med Overgrepsmottaket, forteller Graham Guttormsen.

Ble tatt på senga av responsen

– Vi visste at formatet var noe helt nytt, og at man på denne måten får et helt unikt innblikk i hva som foregår i hodet til hovedkarakteren, men vi hadde absolutt ikke forventet en respons som dette! Én ting er tallene, men det er ekstra sterkt å se at ungdom tagger hverandre i kommentarfeltet og sier at de må passe på hverandre og at de skal drikke mindre fra og med nå.

– Videoen ble også delt fra en helt nyoppstartet Facebook-side, som nå har tidoblet følgerne sine i løpet av et par døgn. Målet med filmen var å gjøre folk bevisste på at Overgrepsmottakets tilbud finnes, og det føler jeg filmen absolutt har klart, sier Graham Guttormsen.

Fylt med kjærlighet

– Vi har også følt på at Facebook har blitt mye varmere i det siste, i form av at folk støtter hverandre, gir ros og bryr seg om hverandre. Så timingen er perfekt for en film som dette, og kommentarfeltet under denne filmen er jo et bevis på nettopp det. Det er fylt med kjærlighet fra mennesker som vil passe på hverandre.

Lucky View er et produksjonsselskap fra Fredrikstad som også har kontorer på Torshov i Oslo. De har tidligere jobbet med kunder som Coca Cola, Tine og Coop, og produsert serier og innhold for NRK, TV 2 og VGTV.