Westerdøler skjøt blink med holdningskampanje

Teamet Hallvard Vaaland og Mathias Sandvik er én av ti vinnere av en brief fra Fight Gunfire With Fire, et initiativ fra One Club og MullenLowe for å bekjempe våpenvold-problemene i USA.

91707 f946d original
Mathias Sandvik og Hallvard Vaaland.

Med satsingen Fight Gunfire With Fire har The One Club og reklamebyrået MullenLowe invitert kreative studenter til å løse et av de mange våpenproblemene USA står ovenfor idag.

– Dette spenner alt fra høye selvmordstall, NRA, skoleskytinger – og det vi valgte å fokusere på: våpenulykker i hjemmet blant barn, forteller Hallvard Vaaland og Mathias Sandvik til kreativtforum.no.

– Våpen ligger ladet og ulåst

I sine forberedelser til bidraget «Curosity Kills» kom teamet over oppsiktsvekkende statistikker.

– Hele 73 prosent av barn under 10 år vet hvor foreldrenes våpen ligger gjemt, og dessverre bor 4,6 millioner barn i USA i hjem der våpen ligger ladet og ulåst. Amerikanske foreldre er alt for dårlige på å sikre våpnene fra barna sine, og konsekvensene av dette ser vi gjennom forferdelige nyhetsoverskrifter hver eneste uke.

– Gjennom ekte historier inne i skap, skuffer og tv-benker på IKEA, viser vi foreldre hvor barn har funnet våpen som har resultert i fatale ulykker, medfulgt av en litt annerledes IKEA-manual de kan ta meg seg hjem. Vi ønsket å lage en effektiv og gjennomførbar løsning for å minne foreldrene på at barns nysgjerrighet er mye farlige enn foreldres.

Konkurransen har pågått siden i sommer, og sist fredag fikk de at vite at «Curosity Kills» var blant arbeidene som One Club og MullenLowe skal prøve å realisere.

– Nå venter vi spent i håp om at de klarer å skaffe sponsorer til å gjennomføre konseptet i USA, sier teamet.

Se casefilmen til «Curiosity Kills» her:

IKEA — Curiosity Kills from Hallvard & Mathias on Vimeo.