Talkmore ble storvinner i Big Screen Awards

I forrige uke Big Screen Awards avholdt for første gang, en prisutdeling som hedrer de beste reklamefilmene og kampanjene på kino i Norge. Priser ble delt ut i syv kategorier i et show ledet av konferansier Halvor Johansson på nye ODEON kino på Storo.

92175 bd396 original
Big Screen Awards ble delt ut på nye Odeon kino på Storo.
92176 837d3 original
92177 940e7 original

Big Screen Awards er et samarbeid mellom kinoreklameselskapene Media Direct Norge og CAPA kinoreklame. Kveldens store vinner ble Talkmore, som med filmen «Hockey» vant både Beste film, Riks og Publikumsprisen.

«Hockey» er laget av TRY med Marius Holst fra Fantefilm på regi.

Juryerepresentant Eirik Michaelsen fra McCann begrunner avgjørelsen slik:

– I disse «mobile first»-tider, der man innen en komma sju sekunder, skal lokke frem undring, latter, sinne og gråt – gjerne samtidig, er det jo unektelig befriende å få juryere materiell på godt over minuttet. «Cinema first» er nok å strekke strikken vel langt, men jeg er glad det igjen har blitt lov å si «historien først». For vinneren er neppe laget for verken mobil eller for kino, men for folk. Og derfor koster det meg så lite å kunne fortelle at kombinasjonen skaphomse og ishockey kan bety så mye; denne gangen til gull i Beste film, Riks.

Av 15 nominerte filmer i Beste film, Riks-kategorien var finalistene «Smarthus»-filmen til Rema 1000 (TRY), Finn.no med «Brukt sportsutstyr» (Morgenstern) , Forsvarets «Fantastiske Ingenting» (TRY) og Norsk Tipping med filmen «Shit in Space» (TRY).

– Henger ekstra høyt

– To priser på én kveld er skikkelig stas! Og vi må jo innrømme at å vinne «Kinopublikummets favoritt» henger ekstra høyt. Det er jo folket vi ønsker å nå ut til, sier markedskoordinator Jannicke Riise i Talkmore.

– Vi synes det er fantastisk og meningsfylt og være med på å knytte mennesker sammen gjennom mobilteknologien. Det er dette perspektivet som ligger til grunn for reklamekonseptet vi har utviklet sammen med TRY Reklamebyrå. Det er så lite som skal til for å glede noen du er glad i. Dette er den fjerde filmen i konseptet, og samtlige har blitt veldig godt mottatt. Spesielt «Hockey» og «Rotete datter» som vi også har vunnet Sølvfisker med, sier Riise.

– Overraskende høyt nivå

Prisen for årets lokale reklamefilm gikk til Lillestrømbanken med filmen #Heierpå!.

– Det var overraskende høyt nivå på mange av filmene i denne kategorien. sier juryrepresentant Rita Helgesen fra Norsk Tipping. – Lillestrømbanken har virkelig klart å vise både sitt engasjement, tilhørighet og sin støtte til nærområdet på en kreativ måte gjennom denne filmen.

Dekket taket i Colosseum

I tillegg for priser for beste reklamefilmer, ble det delt ut priser for Beste utvidet bruk av kino, Beste match og Årets nykommer. Young Lions Film ble også kåret i løpet av kvelden.

Beste utvidet bruk av kinoreklame gikk til Volvo for «Verdens største kinoreklame» der hele taket i Colosseum kino ble brukt til å vise en spektakulær reklamefilm (mediebyrå: Mindshare / produksjon: Shortcut og Grey)

Beste match gikk til TINE Litago for å ha laget å «en konsistent, relevant og sjarmerende løsning med relativt lite midler» (mediebyrå: MediaCom / reklamebyrå: SSMB og Los & Co)

Årets nykommer ble YARA (mediebyrå: OMD / reklamebyrå: Geelmuyden Kiese).

Det ble Zakarias Nadir og Glenn Haugen fra Tante Randi som stakk avgårde med gullet i Young Lions Film-konkurransen med filmen «Treated like a child» (se egen sak).