Anorak og TV 2 Sumo vant Sølvmikken

«Skranglete opera» og «glitrende tekstarbeid» er to av juryens formuleringer om Anoraks spott for TV 2 Sumo, som vinner Sølvmikken for september.

Førsteplassen i Sølvmikken for september ble med god margin vunnet av Anorak med vinnerjobben «En parmiddag» for strømmetjenesten TV 2 Sumo Sport, som ble produsert av Både Og. Sølvmikkjuryen har i sin begrunnelse gjort seg flid med å beskrive hvordan reklamen forløper og hvorfor den vinner, og denne gangen sparer de heller ikke på superlativene:

– Månedens aller beste radioreklame tar lytteren med på en 49 sekunder lang reise. Spotten, som tilsynelatende starter med det Italiensk-klingende ordet «enparmida», gir assosiasjoner til opera. En veldig skranglete opera. Det høres ikke bra ut. Men etterhvert som showet går videre legger man merke til det glitrende tekstarbeidet. Man blir lettet over at dette er humor. Og når man mot slutten gjenkjenner melodien, reiser armhårene og sølvmikkjuryen seg. For en fantastisk måte å fortelle om noe vi har blitt fortalt om så mange ganger før. I denne spotten kunne ikke noe vært gjort bedre. Tekst, regi, casting og produksjon, alt stemmer. Det lukter rett og slett New York av hele greia. Kanskje lukter det litt Cannes også? «A couples date, far far upstate …» Den får dere gratis, guttær. God tur!

Hør reklamesnutten her: «Parmiddag»

• Byrå: Anorak
• Kreativt team: Stein Simonsen, Øistein Markus Holm, Kasper Amundsen Tuvnes og Jens Bjørklund
• Konsulent: Janne Espevalen
• Prosjektleder: Camilla von Borcke
• Produksjonsselskap: Både Og Radiobyrå
• Kunde: TV 2 Sumo

Knallhardt comeback

Hyperbol og latter har alltid vært stikkord for Både Ogs snart ti år lange reklameløp for den beintøffe arbeidstøyprodusenten Blåkläder, med Fridtjov Såheim som den brutalt ærlige stayeren av en fortellerstemme. Nå har de kapret andreplassen i september med en kløktig feminin vri.

Juryens begrunnelse: – Det tøffeste arbeidstøyet på markedet er tilbake med to nye spotter på sitt uslitelige radiokonsept. Begge bryter oppbygningen vi kjenner fra tidligere. Det er også hele poenget. Det mandige mannemerket kunne lett ha tråkka i quinoasalaten, men hopper istedenfor elegant over. Dette er en smart og frisk måte å selge arbeidstøy til damer på. Blåkläder er uten tvil Sølvmikkjuryens foretrukne arbeidstøy. Grattis med en solid andreplass!

Hør kampanjen her: «For damer» og «Stiletthæler» 

• Byrå/produksjonsselskap: Både Og Radiobyrå
• Kreativt team: Eskil Paus, Ingrid Moholt Waaler, Janne Regine Kunigunde Rugtvedt, Joachim Sandvik, Petter Wøien Nøss og Øystein Johnsen
• Konsulent: Ola-Per Ekblom
• Prosjektleder: Elisabeth Andonov
• Kunde: Blåkläder

Ikke alle svar på nett er gode

Det er ikke alltid at Siri, Alexa eller Google finner frem til den gode informasjonen du trenger som huseier, noe som elegant er illustrert gjennom Anoraks kampanje for nettopp Huseierne. 

Juryens begrunnelse: Knallgod innsikt! Internett er stedet man finner svar på alle sine spørsmål, men det er ikke alltid svarene er like gode. Juryen humrer seg gjennom alle spottene, men skulle kanskje ønske at svarene på internett var enda drøyere og gøyere. Det er uansett bra nok til tredjeplass i Sølvmikken i september. Gratulerer! 

Anorak vinner dermed både gull og bronse i september-Sølvmikken, mens Både Og har produsert alle de tre vinnerjobbene.

Hør kampanjen her: «Nabohund», «Bærevegg» og «Skjeggkre» 

• Byrå: Anorak
• Kreativt team: Nora Eide og Kaja Wang
• Konsulent: Kristian Lyse
• Prosjektleder: Mari Vasaasen
• Produksjonsselskap: Både Og Radiobyrå
• Kunde: Huseierne


Sølvmikken er en utmerkelse som deles ut av P4, Kreativt Forum og Bauer Media hver måned. Hør alle vinnerne samt tidligere vinnere på gullmikken.no.

 

 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.