«25 kvm Syria» vant prestisjetunge D&AD-priser

IKEA-stuntet fra POL har vunnet en både en White Pencil og en Graphite Pencil i D&AD Impact Awards, prisen for kreative jobber som gjør en reell forskjell og fører til merkbare forandinger.

86608 205cc original

«25 kvm Syria» er jobben der POL bygget en replika på IKEA Slependen av et uferdig bygg uten varme, vann eller vinduer, som er det reelle hjemmet til Rana og familien hennes utenfor Damaskus. Stuntet ble gjort på oppdrag for og i samarbeid med NRK TV-aksjonen, Røde Kors og IKEA, og har gått sin seiersgang i kreative konkurranser verden rundt siden det ble lansert i oktober 2016.


Tirsdag kveld ble samme jobb priset med både en White Pencil og en Graphite Pencil i D&AD Impact Awards, som ble delt ut i New York. Det er bare andre gang prisen deles ut, og målet med konkurransen er å gjenkjenne og hedre «transformative» kreative idéer som har gjort relle forskjeller og bidrar til en bedre og mer bærekraftig framtid.

Det ble delt ut 98 Impact-blyanter tirsdag kveld, med de fire valørene Graphite, Wood, White Pencil og Black Pencil, der de sistnevnte henger høyest

– Selv ikke Budstikka gadd å skrive om installasjonen

Det er Maja Folgerø og Snorre Martinsen som er POL-kreatørene bak jobben, og de fikk vite om prisene da de landet i Paris onsdag etter å hva vært på PLAN-innspilling i Guinea.

– Dette er veldig stas! Vi håpet selvfølgelig at Syria-caset skulle få oppmerksomhet globalt, men det var absolutt ikke gitt da da vi stod og murte Leca-blokker og trålet gjenbruksstasjoner for et år siden. Spesielt ikke da selv ikke Budstikka gadd å skrive om installasjonen, og de holder til på Slependen, sier Folgerø og Martisen.

Priset verden over

«25 kvm Syria» har vunnet usedvanlig mange priser verden over i løpet av året som er gått: I Gullblyanten, Eurobest og Epica, hele fem priser i New York Festivals og tre i både Clio og Cannes, og nå både D&AD og D&AD Impact. Sistnevnte er ekstra stas, ifølge teamet.

– Jobben har vunnet mye, men det å få en White Pencil henger ekstra høyt. Spesielt fordi alle kunder nå jobber for å gjøre noe positivt, og «goodvertising» sendes inn på tvers av alle brands og kategorier. Konkurransen er ekstremt hard, og bare det å vinne på linje med «Fearless Girl» er stort.

– Vi kan stryke ut en linje på lifegoals-lista nå, forteller teamet til kreativtforum.no.

Her kan du se alle vinnerne i D&AD Impact Awards.