38 norske nominasjoner i ADC og The One Show

Et stor knippe med 28 norske arbeider har kommet videre i konkurransen om en av verdens mest prestisjetunge kreative priser, ADC 100th Annual Awards. Samtidig er ti norske jobber gått videre i «søsterkonkurransen» The One Show.

Adcbleed
Bleeds visuelle identitet for Kulturrådet er blant de nominerte jobbene i ADC 100th Annual Awards.

The One Show og ADC Awards har lenge vært blant verdens mest ettertraktede og høythengende konkurranser for utøvere i den kreative industrien, med deltagere fra over 40 land. Norske byråer har jevnt over gjort det bra i begge konkurranser de siste årene, og i år ligger det an til storeslem med hele 28 nominasjoner i ADC og 10 nominerte i The One Show.

ADC 100th Annual Awards

  • Bleed ligger aller best an med sine fem nominerte jobber fra Kulturrådet (visuell identitet), Food Society / Askeladden & Co (visuell identitet), Des (visuell identitet), Schysst for Gjensidige & imove (visuell identitet) og IKT Norge (visuell identitet).
  • KIND er hakk i hæl med fire nominerte jobber for Giannotti (logo, visuell identitet og accessoir) og Bareksten Spirits (pakningsdesign).
  • ANTI har tre nominerte jobber, alle for Norges musikkhøgskole (illustrasjoner og rebranding av visuell identitet).
  • Behalf har to nominerte, én for sin egen skrifttype og kalligrafi, og én for sin app og visuelle identitet for Foodsteps.
  • Bold Scandinavia har to nominasjoner for Andøya Space Identity (visuell identitet og logo).
  • Bendik Kaltenborn er nominert for sitt singleomslag for «Keep Your Head Up» for Djo.
  • OlssønBarbieri har to nominerte jobber, for Ambijus (pakningsdesign) og Shake-it / Hans Just Group (pakningsdesign).
  • Heydays har to nominerte jobber, «Target. Spread. Evolve.» for Generaxion (Visuell identitet) og «When Life Gives You Lemons, Make Ceviche», visuell identitet for poké-restauranten Limón.
  • TRY Design har to nominerte visuelle identiteter, for Hafslund Eco og restauranten TUNCO.
  • TANK har to nominerte visuelle identiteter, for Oslo Cremona og Bokhari.
  • Scandinavian Design Group er nominert for sitt designsystem for Fagbokforlaget.
  • Snøhetta har to nominasjoner, et for Moniker (visuell identitet), og én for Group Le Monde (skiltsystem).

– En utrolig stor anerkjennelse

TRY Design er kanskje det yngste selskapet som markerer seg på årets shortlist. Daglig leder Tonje Jæger forteller at hun er kjempestolt på vegne av kollegene som har bidratt til at TRY-husets strategiske designsatsing kom seg gjennom ADC-nåløyet to ganger.

– Da vi satte spaden i jorda sa vi til oss selv at TRY Design raskt skulle konkurrere med de dyktigste norske designmiljøene. Og nå er vi her! Det er en utrolig stor anerkjennelse å være i så godt selskap med de beste i Norge. Ekstra gøy er det å være nominert i Branding Systems, Identities. Kategorien er kanskje den viktigste for oss å markere oss i. Derfor er det herlig å gjøre det med en tung industriaktør som Hafslund Eco og et lekent restaurantkonsept som Tunco, sier Jæger

The One Show

  • ANTI har fire av de ti nominerte jobbene i årets utgave av The One Show. ANTI Hamar står for et av bidragene, den visuelle identiteten til NY Frisør og velvære. Moderbyrået i Oslo står for de tre andre: Norges musikkhøgskole (visuell identitet og illustrasjoner) samt Coop Prix, «Mens Club», i kategorien Use of Licensed Music.
  • KIND er nominert for «Lyset og mørket», Bareksten Spirits pakningsdesign.
  • POL er nominert for AUDI-kampanjen «Don’t Hate, Imitate» (Targeted Online Video) med Kristoffer Hivju i hovedrollen.
  • NEUE Design Studio er nominert på vegne av Politidirektoratet for designet til det norske passet.
  • Scandinavian Design Group er nominert for sitt designsystem for Fagbokforlaget.
  • Bold Scandinavia er nominert for logoen til Andøya Space Identity.
  • NORD DDB er nominert for den Gullblyanten-premierte «Stjel våre ansatte» for McDonald’s.

Vinnerne i konkurransen, samt valørene, blir avslørt under Creative Week i begynnelsen av juni. Byråene som vinner priser blir tradisjonelt offentliggjort i god tid før det, men uten at valøren offentliggjøres.

Unknown

Om ADC og The One Show

ADC, som er verdens eldste kreative konkurranse, arrangeres av The One Club for Creativity, som også står bak The One Show. I ADC ser de først og fremst etter håndverk, design og innovasjon, mens The One Show fokuserer på kreativitet og idé.