66 prosent har digital-TV

Allerede har 66 prosent av Norges husholdninger tilgang til digitale TV-signaler, ifølge en undersøkelse.

Lavkonjunktur og finanskrise ser ikke ut til å påvirke kjøp av digital TV. Det viser en fersk analyse fra konsulentselskapet Mediavision AB. Tallene er fra tredje kvartal 2008 og er basert på en landsrepresentativ undersøkelse hvor Mediavision AB stiller spørsmål til nordmenn knyttet til digital TV.

I andre kvartal 2008 hadde 59 prosent av landets befolkning tilgang til digital TV. Sammenlignet med tredje kvartal 2007 har digital-TV-dekningen økt med 320.000 husholdninger.
– Økningen kan hovedsakelig forklares i den pågående overgangen til digital TV i Norge, ikke minst gjennom det digitale bakkenettet. Først og fremst er veksten å finne i det digitale bakkenettet, men også kabel-TV øker viser våre tall, sier daglig leder Marie Nilsson i Mediavision AB, som har drevet med tilsvarende digital-TV-analyser i Sverige i 12 år. I Norge startet Mediavision AB sine analyser på mediemarkbaden i 2006.

Web-TV til værs Det registreres også en kraftig vekst når det gjelder bruk av web-TV. I tredje kvartal 2008 svarer 50 prosent av alle mellom 15 og 74 år at de har sett på web-TV en eller flere ganger i løpet av perioden.
– Vi ser en enorm vekst i web-TV både i Norge og i Sverige. Samtidig ser vi at både tradisjonelle aviser og TV-kanaler satser langt mer på web-TV enn tidligere. Det er liten tvil om at medieselskapene har sett at web-TV skaper god trafikk, sier Marie Nilsson.