90-årsjubilant vant Sølvfisken for februar

Morgenstern har vunnet TV 2s månedlige reklamefilmkonkurranse for februar med jubileumsfilmen de lagde i anledning Widerøes 90-års feiring.

Kampanjebilde 90x

Da Widerøe fylte 90 kom Morgenstern på at alle i Norge på samme alder burde bli med på feiringen.

– Vi feirer 90 år med hverdag og eventyr, men føler oss sprekere enn noen gang. Og da vi fant ut at det finns over 15.000 jevnaldrende jubilanter spredt over hele landet, tenkte vi at vi likeså godt ville invitere hele gjengen med på feiringen, sa Christan Skaug, kommersiell direktør i Widerøe, da kampanjen ble lansert i januar i år.

Ideen kom fra Morgenstern-kreatørene Ester Hjellum og Jørgen Bøhle Bakke. Filmen er regissert av Lars Kristian Flemmen hos Tangrystan, hvor Gry Sætre var produsent.

– En heidundrende bursdagsfest

– Vi ble tidlig enige med Widerøe om at dette skulle være en heidundrende bursdagsfest, heller enn et nostalgisk blikk på Widerøes historie, og kom frem til at det var gøy å lage et eget jubileums-produkt – gratis jubileumsbilletter til alle resten Norges 90-årbursdagsbarn, fortalte det kreative teamet.

Øvrig team i Morgenstern er rådgiver Carina Llado, prosjektleder Mona Larsen og designer Cathrine Ekblad Høgebøl.

– Fulle av guts, opprør og gode ideer

Sølvfiskjuryens begrunnelse lyder som følger:

«Widerøe feirer nitti år og de gjør det med en film som går ut i hundre og som bare øker på. Det er en reklamefilm som får oss til å glemme at vi ser på reklame, mens vi heier på nittiåringer som hopper ut av vindu og rømmer fra gamlehjem til fullt rocke-øs. Filmen er et sjarmerende bevis på at nittiåringer, inkludert Widerøe selv, kan være fulle av guts, opprør og gode ideer. Det er også deilig med reklamefilmer der alt går opp til slutt, og man blir litt ekstra glad når Widerøe forteller at alle nittiåringer faktisk flyr gratis med dem i år. Noen i juryen påpekte at dette måtte jo være et snedig business case, siden endel nittiåringer kanskje trenger et lite (og betalende) entourage om de skal på tur. Uansett, juryen tar av seg solhatten, gleder seg til alderdommen og gratulerer Widerøe med Sølvfisken for februar!»