Absolut regnbue

Vodkaprodusenten Absolut er en av verdens største annonsører i medier rettet mot lesbiske og homofile. I sommer feirer de 30-årsjubileet til regnbueflagget.



Absolut annonserte i et homomagasin for første gang i 1981, og har også vært aktiv på sponsorsiden av diverse skeive arrangementer.

Noen vil kanskje hevde at det er ukontroversielt for en alkoholprodusent å annonsere mot homser og lesber, men det er uansett ikke noe argument for å ikke gjøre det.
– Vi på Absolut mener at alle mennesker har rett til sin egen livsstil. Vi vil også slå et slag for mangfoldet, sier produktsjef i Absolut, Melker Gustafsson, som har vært produktsjef for Absolut Colors.

Produsenten regner med å lage drøyt 300.000 flasker med regnbuevodka. Den 15. juli dukker flaskene opp på Systembolaget, og de skal også selges i utvalgte taxfree-butikker verden over.

Russland og Polen, der nylige hendelser viser at man fremdeles risikerer å få grisebank om man for eksempel deltar i en homoparade, er to land unntatt fra lanseringslista, men interessant nok har vodkaprodusenten bestemt seg for å «hårdlansere» i Tyrkia, melder Dagens Media.

Bak den globale kampanjen finner vi reklamebyrået Family Business, webbyrået Great Works og mediebyrået Jung.

Det var amerikaneren Gilbert Baker som designet regnbueflagget i San Francisco helt tilbake i 1978.
– Å fremme regnbueflagget er et tegn på mot. Derfor er jeg kjempeglad for at Absolut er med å sponser dette jubileet, sa han på en pressekonferanse i Stockholm i dag.