AD-studenter stiller ut motekampanjer: Har samarbeidet med noen av Norges største navn innen mote og foto

Den 8. juni arrangerer andreklassingene på bachelorstudiet i Art Direction på Westerdals institutt for kreativitet, fortelling og design ved Høyskolen Kristiania igjen den årlige endagsutstillingen av moteprosjektet Eye Candy. Denne gangen i de gamle lokalene til Westerdals i Fredensborgveien.

AD Yusra Sariteke Fotograf Kat Siurek
AD Yusra Sariteke / Fotograf Kat Siurek
AD Embla Sætre / Fotograf Pål Laukli
AD Embla Sætre / Fotograf Pål Laukli
AD Liva Hagemoen Fotograf Thomas Qvale
AD Liva Hagemoen / Fotograf Thomas Qvale
AD Ella Schjerven Fotograf Jonathan Vivaas Kise
AD Ella Schjerven / Fotograf Jonathan Vivaas Kise
AD Tora Hesthammer Andrea Gabrielsen Foto Trine Hisdal
AD Tora Hesthammer + Andrea Gabrielsen / Foto Trine Hisdal
AD Frederik Feiler Fotograf Aksel Jermstad
AD Frederik Feiler / Fotograf Aksel Jermstad
AD Andrea Eikaas Fotograf Ole Martin Halvorsen
AD Andrea Eikaas / Fotograf Ole Martin Halvorsen
AD Eliza Mackowiak Fotograf Emma Sukalic
AD Eliza Mackowiak / Fotograf Emma Sukalic

AD-studentene har i år fått fritt spillerom til å utvikle og produsere motekampanjer for et valgfritt norsk motemerke. I løpet av våren har studentene utviklet ideer, utarbeidet moodboard, skaffet klær og booket locations og crew helt på egenhånd. Profilerte fotografer og filmfotografer som Pål Laukli, Thomas Qvale, Trine Hisdal, Kristoffer Nylund Grindheim, Aksel Jermstad, Jonathan Vivaas Kise og Emma Sukalic er blant de som har bidratt i prosjektet, i tillegg til et stort knippe, stylister, modeller, assistenter og make-up artister. Det hele kulminerer i utstillingen «Art Direction in fashion», som viser frem bildeserier og fashion- filmer med 33 ulike former for visuell historiefortellingen innen mote.

– Prosjektet gir oss som studenter hands on erfaring med prosessen fra idé til ferdigstilt resultat. Dessuten er det også en gyllen mulighet til å bli kjent med bransjen, bygge nettverk og vise frem arbeidet sitt for fremtidige arbeidsgivere og kollegaer. Utstillingen er et innblikk i hodene til en ny generasjon med kreativ bransje, sier Frederik Feiler, en av arrangørene bak utstillingen.

– Bratt læringskurve

Prosjektet har vært en fast del av emnet «redaksjonell kommunikasjon» på AD-studiet i årevis, og det er Liv Evjan som er emneansvarlig.

– I over 20 år har Norges beste motefotografer og stylister jobbet gratis for 2. klasse på AD- linjen her på Westerdals. Prosjektet gir studentene en bratt læringskurve i det å utvikle et idekonsept, gjøre avtaler, ha regi og gjennomføre en produksjon, og det et er alltid like lærerikt og gøy for meg å lære bort hvordan bilder snakker: om semiotikk og visuell kommunikasjon. I år har vi også hatt god hjelp av Pål Laukli fra Tinagent og Sara Abraham fra Universal Music Norge, som vært med som veiledere, forteller Liv.

Eye Candy er gratis og finner sted onsdag 8. juni i lokalene til 657 Oslo i Fredensborgveien mellom 18.00 og 22.00.