Adidas teller ned

Torsdag lanserte Adidas den siste delen av sin omfattende reklamekampanje for å understøtte sponsoratet av OL i Beijing.

9519 61ade original

I dag åpner de olympiske sommerleker for 2008 i Beijing, klokken 20:08 (14:08 norsk tid). I den anledning har Adidas sluppet den siste filmen i årets store OL-kampanje.

Filmen er titulert «Countdown» og viser tusenvis av kinesere som varmer opp, slik OL-deltakerne gjør innenfor sine respektive grener.

Adidas' sponsorat av lekene er anslått til 80 millioner dollar (drøyt 415 millioner norske kroner), og selskapet hevder det allerede har fått synlig effekt. Adidas har tidligere oppgitt at Kina er en «stor bidragsyter» til veksten det tyske selskapet har opplevd i første halvdel av 2008, der salget etter sigende har økt med 60 prosent.

Adidas anslår at Kina blir det nest største markedet etter USA innen året er omme.

Filmen er laget av TBWA China, mens en større internasjonal plakat- og annonsekampanje er utviklet av 180 Amsterdam, der payoffen lyder «Gold is never a given».