Aftenposten utsolgt på iPad

Etter en kort auksjonsrunde har Aftenposten solgt alle tre annonseformatene på nettutgaven publisert på iPad.

5438 3e6e3 original

Marketing- og kommunikasjonsbyrået LOS&CO sikret seg toppbanneret, Oslo Sportslager fikk tilslaget på nettboard og medie- og kommunikasjonsbyrået Confetti på megaboard. Avtalene gjelder for hele 2010.

Daglig leder og rådgiver i LOS&CO, Åsta Braathen, mener at det for flere annonsører vil være både riktig og viktig å være tilstede på nye plattformer.

– For oss er det viktig å teste ut dette mediet mens det ennå er helt nytt. Vi vil bruke denne plassen til å utforske mediet og mulighetene, både for oss selv og kundene våre. Vi kan gjøre oss kjent med mediet iPad på en fantastisk måte, være med på å utvikle annonseformatet og vi kan prøve ut nye ting. Selv om det foreløpig er svært få brukere, er de en svært interessant gruppe mennesker og vi vet temmelig nøyaktig hvem vi treffer, sier Åsta Braathen.

Aftenposten benyttet auksjonsformen for å teste annonsørenes betalingsvilje for en ny plattform som foreløpig har marginal bruk.

– Vi kan foreløpig verken tilby frekvens eller dekning. Men de som har sikret seg annonseplassene, får fordelen av å være først, de kan gjøre et «statement» i markedet, bygge profil og nå ut til en meget attraktiv målgruppe. Få annonseflater gir også høy oppmerksomhetsverdi, sier annonsedirektør Knut Fredrik Ramstad.

Aftenposten jobber nå med å utvikle eksklusive annonseprodukter for iPad. Målet er best mulige løsninger som utnytter kanalens fortrinn – interaktivitet, multimedia og nytte for brukerne.