Aksjonærer i harnisk

På Coca-Colas årlige aksjonærmøte onsdag denne uken insisterte både aksjonærer og forskjellige pressgrupper at selskapet stiller krav bak sitt sponsorat av fakkelstafetten i forkant av OL i Beijing.

7934 37498 original

Administrerende direktør i Coca-Cola, Neville Isdell, måtte etter beste evne forsøkte å dempe gemyttene under selskapet årlige møte onsdag, hvor blant annet en rekke høylytte aksjonærer nektet å holde seg til tilmålt taletid. Mange av aksjonærene var opprørt over brusgigantens sponsorat av den kontroversielle fakkelstafetten i forkant av OL såvel som selskapets rolle som generell sponsor for OL i Being.

To av aksjonærene forlangte at selskapet skulle påvirke den olympiske komité (IOC) slik at stafetten blir lagt utenom Tibet. Aksjonærene mente at en OL-stafett gjennom Tibet ville ende med tap av liv.

Blod på hendene – Vi ber ikke Coca-Cola om å løse probleme i Tibet. Vi ber dere ikke om å ta et politisk standpunkt. Vi ber ikke om at fakkelstafetten stanses, men vi sier at den ikke bør gå via Tibet i denne situasjonen … da kommer det til å bli et blodbad. En OL-fakkel gjennom Tibet nå er høyst uforsvarlig. Dere vil ende opp med blod på hendene, sa en av aksjonærene, ifølge Advertising Age.

Direktør Isdell svarte at IOC ikke har noe de skal ha sagt rundt fakkelstafetten, og la til at han personlig så på fakkelstafetten som en «håpets fakkel».

En representant for Amnesty International oppfordret selskapet til å bruke sin markedsmakt til å rette søkelyset mot de brudd på menneskerettighetene som skjer i Kina, i en situasjon der «Kina bruker Olympiaden som unnskyldning til å sperre inne fredelige opposisjonelle og dissidenter.»

Til det svarte Isdell at «Coca-Cola er ingen politisk organisasjon.»

Organsisasjonen Reportere uten grenser var også til stede:
– Er dere ikke redd for at undertrykkelsen i Kina og i Tibet kan føre til svekket anseelse for Coca-Colas merkevare? spurte Lucie Morillon, en representant for organisasjonen. Han la til at Reportere uten grenser vurderer å oppfordre forbrukerne til å protestere.