Alex, PK, Ina og Hans Magne er Ring 2

Nyheten er for lengst ute om at Alexander Gjersøe, Hans Magne Ekre, Ina Egelandsdal og Per Kristian Voss Halvorsen har forlatt sine jobber i henholdsvis SMFB, POL og ANTI, for å starte sitt eget byrå. Vi gikk på besøk i Skyskraperhuset for å høre litt mer om hvorfor.

Gruppebilde korr 2x
Per Kristian Voss Halvorsen, Hans Magne Ekre, Alexander Gjersøe og Ina Egelandsdal. Foto: Rune Kongsro

Reklamebransjens nyeste byråtilskudd, Ring 2, har etablert seg ved nettopp Ring 2 i et kontor på toppen av Skyskraperhuset i Maridalsveien. KF kommer på besøk en regntung mandag, påtroppende byråleder Ina byr på kaffe, og straks er praten i gang.

– Det er litt skummelt, innrømmer både PK og Ina. Spørsmålet er om hvordan det er å ikke lenger ha et stort, etablert byrå i ryggen. Det er imidlertid lett å tolke stemningen blant de fire som om det er en lettelse å kunne starte med blanke ark. PK har hatt en rask overgang mellom gammel og ny jobb, mens Hans Magne og Alexander på sin side har blitt godt vant uten et byråhjem, etter drøyt et halvt år «på vent» til PK ble ledig på markedet. Ina slutter seg til resten av gjengen om kort tid.

– Det har vært gøy å bestemme mye der vi har vært, men jeg tror kanskje det er enda gøyere å bestemme alt. Dessuten hadde det nesten vært litt rart om vi ikke forsøkte oss på egenhånd etter så lang tid i bransjen. Og kanskje midt i en pandemi er det perfekte tidspunktet?, spekulerer Alex.

«Vi har jo vært litt bortskjemte med jobb i fremgangsrike byråer alle sammen, så nå blir det spennende å se om vi kan få det til sjæl.»

Ina

Fire med lang erfaring

Alexander og Hans Magne har vært et fast, kreativt tospann siden tiden på Westerdals på begynnelsen av 2000-tallet, først med jobb i BBDO, dernest i Shnel & Melnychuck som siden skiftet navn til SMFB – der de har vært noen av bransjens fremste og mest premierte kreatører fram til i år, og har jobbet med kjente merkevarer som VG, Freia, Obs og IKEA. De mottok Kreativt Forums Ærespris i 2018 som en slags gullforgylt rosin i pølsa.

Ina startet byråkarrieren hos Anorak, som da var små og i oppstartsfasen, før hun gikk til POL hvor hun har vært i åtte år og har jobbet med alt fra FHI og Helsedirektoratet, til TV- aksjonen, DNB og Norsk Tipping. Hun blir Ring 2s nye daglige leder.

– Det var kjipt å slutte i Anorak, det blir kjipt å slutte i Pol, men det blir samtidig veldig fint å starte her. Det er digg med en reboot, selv om man må skjerpe seg og jobbe enda litt hardere. Vi har jo vært litt bortskjemte med jobb i fremgangsrike byråer alle sammen, så nå blir det spennende å se om vi kan få det til sjæl, sier Ina.

PK har jobbet i temmelig forskjellige jobber; etter starten i Leo Burnett var han tekstforfatter i Bates, før han ble Planning Director i Los&Co. I Anti, hvor han har vært partner de siste seks årene, startet PK som kreativ leder for reklame, før han tok ansvar som fagleder for kommunikasjon på tvers av alle fagområdene. I både Los&Co og Anti bidro han sterkt til å løfte selskapene inn på pallplasser i Byråprofil, og han har vunnet gull i Gullblyanten i alle sine ulike roller.

Det er bare Alex og Hans Magne som har jobbet sammen tidligere i reklamebyråsammenheng, men konstellasjonen Alex og PK bør også være kjent, da de har utgjort en dynamisk programleder-duo for Gullblyanten fem ganger i løpet av det siste tiåret.

– Det er også en kreativ prosess som ikke er helt ulikt å jobbe kreativt på et hvilket som helst annet prosjekt, så til en viss grad vet vi hva vi går til, sier PK.

«Uten å være innbilsk må det være lov å si at det er ganske høy kvalitet på folka i den lille gjengen vi allerede er.»

PK

Opp og fram

I sin jakt på kundekontoer har vekst i form av ansettelser, oppkjøp og byråsammenslåinger vært veien å gå for mange i byråbransjen de siste årene. Den måten å vokse på følger ikke planen til Ring 2, som ser for seg en mer organisk utvikling der kvalitet går foran kvantitet. De mener at prosjekter av alle størrelser fungerer best når de styres av noen få dyktige mennesker, med full oversikt. Det nye byrået skal derfor bestå av en liten kjerne med høy kompetanse.

– Vi ønsker ikke nødvendigvis å jage de største kontoene hvor man ender opp med å løse absolutt alt for en stor annonsør, men være tydelige på hva som er vår styrke, sier PK, og legger til: – Uten å være innbilsk må det være lov å si at det er ganske høy kvalitet på folka i den lille gjengen vi allerede er. Å få tilgang på så dyktige fagfolk i et lite miljø, er egentlig ganske unikt. Hvis vi skal beholde en sånn struktur som vi ser for oss, må vi evne å vise kunden at det er verd å betale for det vi gir, som er gode råd og høy kreativitet.

– Når et byrå blir stort er det lett å miste nærheten til prosessen. Jeg liker å bli kjent med kundene og ha løpende kontakt, det føles på alle måter bedre, sier Hans Magne.

– Selv om vi er små og få, eller kanskje nettopp derfor, er vi fleksible, effektive og kan levere kreativitet og strategi på et svært høyt nivå, sier Ina.

Så dere blir altså ikke et fullservice reklamebyrå?

– Hvis tolkingen av et fullservicebyrå er å levere alt alltid, er svaret nei, men snakker vi om kompetanse til å forstå dagens komplekse kommunikasjonsverden og evnen til å skape kreativitet som setter kunden i stand til å løse sine utfordringer, er svaret ja. Ikke full service altså, men full forståelse, sier PK.

– Men det er ikke noe mål at vi bare skal være oss fire, vi ser jo for oss at vi blir større, om ikke fullservice. Vi har blitt kontaktet av ganske mange som har lyst til å jobbe med oss, folk som tidligere har sittet i ulike store byråer, sier Alexander.

– Noe av moroa blir jo å prøve seg fram

Stikkordet for Ring 2 er «samarbeid». De forteller at de har et stort nettverk av ressurser de kan benytte når det trengs. Både for å holde kostnader nede, men også for alltid å kunne jobbe med de som har best forutsetninger for å løse oppdraget mest effektivt.

– Det skal være mulig å ha en plastisk organisasjon som bygges rundt de prosjektene man til enhver tid har, uten å ha en svær gjeng med fast ansatte, sier PK.

– Samtidig vil vi ikke gå alt for langt i å definere nøyaktig hva alt i Ring 2 skal være heller. Noe av moroa blir jo å prøve seg fram. Ta på seg oppdrag og vokse seg inn i det den veien, legger Hans Magne til.

Slik Ring 2 ser det har reklamebransjen historisk sett vært dårlig til å samarbeide med eksempelvis medie- og PR-byråer. Dette mønsteret ønsker de å bryte.

– Det oppstår ofte en slags konkurranse om eierskapet til kunden mellom de forskjellige miljøene. Og da spørs det om annonsøren får maksimalt ut av byråkonstellasjonen sin. Jeg tror bransjen hadde hatt godt av en mer åpen holdning til samarbeid. Derfor handler det i bunn og grunn om å finne de riktige folka å samarbeide med. Det føles relevant å være et lite byrå som slåss litt over sin egen vektklasse nå, og det er det mange grunner til, men ikke minst fordi folk har forandret måten de jobber på i løpet av pandemien, sier PK.

At de fire som er med fra starten også sitter på eiersiden, oppleves bare som frigjørende, forteller Alexander.

– Noe av det som er gøy med å starte et byrå fra scratch, er jo å være med å bygge den kulturen slik du selv vil, avslutter han.