Alf Løvvold previsualiserte alt av troll i «Troll»

Preproduksjon i stor skala er langt fra hverdagskost i norsk film, og på «Troll», Roar Uthaugs gigantiske Netflix-actionbonanza, måtte Alf Martin Løvvold alene ta oppgaven som vanligvis gjøres av store og spesialiserte aktører.

Img troll v002 orig
Alf bio

Alf Martin Løvvold

Alf Martin Løvvold var fremdeles tenåring da han var med å grunnlegge Gimpville i 2002, og har siden den gang i hovedsak jobbet med visuelle effekter på utallige reklame- og spillefilmer, inkludert «Bølgen», «Kampen om Narvik», «Omar Sheriff», «Nordsjøen» og mange, mange flere.

Previsualisering, eller «previz», er en slags videreføring av det tradisjonelle storyboardet, en «lavoppløselig» versjon av den ferdige sekvensen i en film. Alle nødvendige elementer er til stede for å kommunisere hva sekvensen handler om, men detaljeringsgraden er enklere og kan minne om et videospill. Et steg mellom tegninger og ferdige bilder for å planlegge handling, historiefortelling og eventuelt det tekniske opptaket.

– Et høyst nødvendig verktøy

– Jeg gjorde previsualisering på alle sekvenser som inneholdt Troll på Netflix-filmen av samme navn, forteller Alf Løvold. – Det er uvanlig i Norsk målestokk å gjør pre-produksjon i stor stor skala, men ettersom filmen inneholder store mengder visuelle effekter var det et høyst nødvendig verktøy med tanke på kreativ utarbeidelse, budsjettering og planlegging av opptak.

«Troll»-oppdraget ble utført for Motion Blur, der Løvvold også har vært tilknyttet som reklameregissør de siste årene.

– I utlandet er det vanligvis store, spesialiserte aktører som gjør denne jobben med dertil budsjett. Ettersom alt ble gjort av nettopp én kar ble også budsjettet adskillig rimeligere, uten at det nødvendigvis gikk ut over kvaliteten på arbeidet, fortsetter Løvvold.

– Mest mulig av pengene på skjermen

The Third Floor (USA) er kongen på haugen globalt av de dedikerte previzleverandørene. Løvvolds håp for 2023 er at flere film- og reklameproduksjoner her i Norge vil ta i bruk teknikken.

– Tenk på det som et avansert storyboard som binder regissør og VFX-leverandører sammen, slik at man kan planlegge opptaket i detalj og få mest mulig av pengene på skjermen, avslutter avslutter Løvvold.

Se alle pre- og postviz-sekvensene fra «Troll» under. Lyd: Sølve Huse Amundsen.

Her kan du se previz-rullen til Alf Løvold.