Alle fikk av kaka

Stemningen var god og mange vant pris under gårsdagens Retailprisen. McCann og Alexander reklamebyrå ble kveldens store vinnere.

9850 77b09 original
9851 decaa original
9852 5bb37 original
9853 68ff8 original
9854 8853f original
9855 2172f original
9856 555e7 original
9857 30155 original
9858 f6dbb original
9859 ad8b3 original
9860 ce1b4 original
9861 d0120 original
9862 75f90 original
9863 df298 original
9864 a8021 original
9865 c7c5c original
9866 2ac4d original
9867 81c61 original
9868 6ce44 original
9869 10c94 original
9870 38ccc original
9871 bad66 original
9872 c17eb original

Antall innsendte jobber var fordoblet sammenlignet med fjoråret, også middagen talte betydelig flere påmeldte i år.

Retailkonsepter. Gullkonseptet ble laget av Grid Design for Expertbutikken i Klingenberg. Juryen gav jobben ros for det de mente var et helhetlig og solid konsept. Sølvet gikk til Sukker Design og Helly Hansens butikkkonsept. Det ble ikke tildelt bronse i denne kategorien.

Helt åpent. To bronser, en sølv og ett gull ble utdelt i åpen klasse. Virtual Garden og Screenplay hentet hjem gullet for arbeidet med Sony Pictures og filmen 2012.
Sølvet gikk til stavangerbaserte Oktan Apropos og boligprosjektet Kruse Bolig, som var representert tross flystans. De to bronsene gikk til SMFB for Narvesen og DDB Oslo for McDonald´s Skøyen.

Kun en vinner. I kategorien Internmotivasjon og innsalgsprogrammer ble det delt ut kun ett gull. Vinneren ble sarpingene Leonberg Reklamebyrå som fikk uttelling for tjenestekonseptet til Byggmakker. Juryen uttalte at vinneren tok sine ansatte på alvor, noe som tydeligvis betalte seg.

Enkeltstående tiltak. Gullet i kveldens fjerde kategori gikk til Catch The Eye og Deli de Lucas iPhone-applikasjon. Sølvet ble tildelt Steen & Strøm for egenprodusert salgsaktivitet, mens bronsen gikk til Retail House og PepsiCo.

Pakningsdesign. Juryen gav gull til Lerums Utvalde, en jobb som gikk av med gull i designkategorien under årets Stella tidligere i år.
– Jobben gav inntrykk og følelse av «godt hjemmelaget syltetøy fra bestemor», uttalte juryen. Sølvet ble tildelt McCann og Statoil, mens bronsen gikk til Sukker Design og Stabburets saft fra Nora.

JCP forsynte seg av kaka. I eventkategorien tok Just Cruzin´Production AS (JCP) både sølv og gull med kundene Nestea og Moods of Norway. Det ble var to sølv i blant eventene, der Nova Vista hentet hjem andreplass for Stovner Senter. Om førsteplassen sa juryen følgende:
– Vinneren bruker events som en strategisk og veldig sentral del i sin kommunikasjon. Kvaliteten og utførelsen på selve eventet er spektakulært og av ypperste klasse.

KIWI til topps igjen. Som i fjor vant Alexander Reklamebyrå gull i Integrerte kampanjer, denne gang for konseptet Go´helg. Både sølv og bronse gikk til McCann med Kirkens Bymisjons CD-singel og julesalget i Expert sine butikker. Juryen mente at årets vinner holdt stilen samtidig som den representerer stadig fornyelse innen Retail Marketing. I år som i fjor og med god margin til nummer to.

Årets lansering. Alexander Reklamebyrå hentet også gullet i lanserings-kategorien, også den for Kiwis Go`helg. Statoil og McCann kapret sølvet for statoilkoppen med flammer. Reklamebyrået Ernö og Strømme Trondsen Design vant i fellskap bronse for Jacobs Utvalgte i Menys butikker.

Spesialprisene. Dagligvarehandelens Spesialpris 2009 gikk til Ringnes Sommerøl og McCann, noe som ble den femte prisen til byrået. Årets Retailer 2009 ble Nille og reklamebyrået Suburbia.

Foto: Tor Lie