Alle skal med

I medio februar lanseres Kreativt Forums nye nettløsning. Å samle det kreative Norge og eliminere alle overtidstimene forbundet med Gullbyanten-innlevering, er to av mange ambisjoner.

22149 927bc original

I høst og vinter har Kreativt Forum, sammen med en gjeng frivillige ressurspersoner i bransjen, brukt mye møtevirksomhet på å pønske ut helt nytt og fjongt kreativtforum.no. Skjønt det praktiske arbeidet, inkludert koseptutvikling, design og teknisk utvikling, er det Lemonade og Funkbit som har gjort.

De to selskapene deler kontorplass nede ved Akerselva på Grünerløkka i Oslo, og er prima eksempler på en type konstellasjoner som oppstår i takt med den nye medievirkeligheten: Et miljø som funderer seg fram til nye og innovativ løsninger, og som samtidig har de tekniske musklene til å realisere dem.

Lemonade og Funkbit i skjønn forening, fra venstre: Mats Barlo, Ida Johnsen, Jon Lønne, Tommy Gudmundsen, Christian Mikalsen, Andreas Skaranger og Mats André Kristiansen.

Magasin på nett

Den nye løsningen er i mye større grad fundert som et magasin. Dette gjenspeiles blant annet ved bruk av større og flere bilder, tydeligere tekst og mer utstrakt bruk av ikoner. Mats André Kristiansen fra Lemonade og Christian Mikalsen fra Funkbit forklarer.

– Det handler i større grad om å vise fram arbeidene og yte dem rettferdighet ved å bruke stort format, sier Mikalsen.

– Fra VG til VG Helg, om du vil, skyter Kristiansen inn.

Stofftypen påvirkes også av magasintankegangen: Det blir økt trykk på faste spalter, bakgrunnsstoff og feature-artikler.

– Vi overlater i større grad oppgaven med å publisere kortnyheter og arbeider til bransjen selv, slik at redaksjonen fristilles til å gå mer i dybden, forklarer Kristiansen.

Tre vesentlige gulrøtter

KF: Men vil ikke dette medføre medarbeid for en allerede tungt jobbelastet bransje?

– Det er et viktig poeng, men vi har laget noen gulrøtter, slik at det både blir morsomt og givende å bidra til KF-webben. Det er tre viktige ting som blir innført med ny løsning: At alle arbeider som blir lastet opp automatisk blir med i kåringen av Månedens arbeid, hvor vi har demokratisert hele juryprosessen slik at alle brukere på KF har stemmerett. Månedens arbeid blir en månedlig publikumspris, hvor hver månedsvinner blir nominert til Årets arbeid, en pris som skal deles ut under Gullblyanten.

I tillegg er en ny og dramatisk forbedret byråguide på plass.

– Alle byråer får en egen hjemmeside og profil, med alle arbeider linket opp, og en tidslinje som viser all aktivitet, det være seg priser, overganger og artikler. Vi mener vi har lagt opp til en løsning som byråene og brukerne vil like så godt at de kommer til å bidra til å holde den oppdatert.

Ikke sosialt nettverk

Det har aldri vært en intensjonen å lage enda et sosialt nettverk. Utviklerne har fokusert på arbeidene, byråene og menneskene som er involvert, ikke et sosialt konsept med venner og chatting. Det er en ganske vesentlig forskjell, mener Kristiansen.

– Ved å gå inn og klikke på profilen til Christian kan jeg se hvor han har jobbet tidligere, hvilke priser han har vunnet og hva slags juryer han har deltatt i. Det handler om å forsøke å framheve folk i bransjen og den jobben de gjør.

Mikalsen mener det er naturlig at Kreativt Forum tar denne rollen.

– Ved at KF har eierskap til å være det stedet man viser fram jobber, erstatter nettsiden de mange litt halvhjertede og dårlig oppdaterte porteføljene ute på nettet.

Gullblyanteinnlevering på 1-2-3

KF: Og insentiv nr. 3, hva er det?

– I dag bruker byråene mange overtidstimer på innsendelse til Gullblyanten de siste ukene før fristen. I den nye løsningen vil dette arbeidet fordele seg over hele året, og når Gullblyanten nærmer seg, så velger du bare hvilke arbeider du vil sende inn og i hvilke kategorier du vil sende inn i, noen få tastetrykk. Vi utvikler også en funksjon der man ved å anonymisere arbeidene kan bruke KFs løsning til å sende inn til eksterne konkurranser. Dersom du sender en jobb inn til eksempelvis Visuelt, vil ikke juryen ane om det er Ernö eller Try som står bak jobben.

Mer enn relativt responsiv

Kreativtforum.no blir en universalløsning som virker på alle digitale flater.

– Vi tror at dette er Norges første redaksjonelle nettsted som er 100 prosent responsiv. Du kan lese kreativtforum.no på svær PC-skjerm og ned til smarttelefonstørrelse uten at noe går tapt, sier Mikalsen.

Responsivt design er både relativt nytt og relativt utbredt. Utfordringen er at det handler om redaksjonelt innhold.

– Vi må ta høyde for lange titler, korte titler, små og store bilder, hvordan det ser ut på liten og stor skjerm, toppsaker og undersaker. Innholdet må være fleksibelt, for det legger også føringer på hvordan man legger opp designet generelt, forklarer Kristiansen.

– Det er utrolig mange konsekvenser underveis i bruken. Årsaken til at vi valgte å gjøre én responsiv løsning framfor egne versjoner for PC og mobil, er at vi tar høyde for nye formater og høy bildeoppløsning. Vi aner jo ikke hva slags dimensjoner nye nettbrett eller smartmobiler blir levert med framover.

– En praktisk konsekvens er at det funker optimalt på alle tenkelige skjermer, presiserer Mikalsen.

Hadet på badet, Flash

Bare så det er nevnt: I den nye løsningen er det selvsagt ett fett hva slags dings du leser nettsiden på, alt medieinnhold blir uansett med.