Ambisiøs spillsatsing fra McDonald's

I forbindelse med OL i Kina har McDonald's i samarbeid med spilldesigneren Jane McGonigal skapt onlinespillet The Lost Ring.

8938 e3064 original

The Lost Ring er et såkalt ARG (alternate reality game), der et interaktivt narrativ bruker den virkelige verden som plattform, og historien blir påvirket og formet av deltakernes ideer eller handlinger.

Spillet ble lansert i mars, men alle kan når som helst begynne å spille. The Lost Ring foregår gjennom øynene til fem rollefigurer som våkner opp med hukommelsestap på fem forskjellige kontinenter, alle med en tatovering på armen der det står: «Find the lost ring.»

For å skape oppmerksomhet om spillet har regissør Mischa Rozema skapt fire lange og mystiske promofilmer som er hypet tungt over hele nettet (vi viser film nr. 1 i mediaspilleren).

Spilldesigner Dr. Jane McGonigal ble i utpekt som en av verdens fremste innovatører under 35 av MIT Technology Review i 2006. Hun står blant annet bak spillet og viralsuksessen «I Love Bees» (2004), som var en del av kampanjen for storspillet «Halo 2».

Sjekk ut The Lost Ring her.