Amerikanere stoler mest på Google

Prestisjetunge Harris Poll plasserer søkekjempen øverst av de mest velrennomerte selskapene i USA. Fjorårets vinner Microsoft har falt ned til 10. plass.



Det mest slående med undersøkelsen, ifølge Advertising Age, er at de tunge annonsørene som følger Google på topplisten, er grundig slått av et selskap som ikke bruker et øre på reklame. Plasseringen beviser at et særdeles godt omdømme kan oppnås ved å følge Googles enkle læresetning: «Don't be evil».
– Google er et perfekt eksempel på at omdømme slett ikke trenger å ha sammenheng med reklamebudsjett, sier Robert Fronk, en toppsjef med lang amerikansk tittel hos Harris Interactive.

– Den positive oppfatningen du får av å behandle ansatte godt, selskapets sosiale agenda, produktene og tjenestene de tilbyr og hva slags medieoppslag dette genererer, overgår ethvert reklamebudsjett i resultater, sier Fronk.

Corporate America Sucks For de store amerikanske selskapene generelt går imidlertid trenden motsatt vei. 71 prosent av forbrukerne som svarte på undersøkelsen mente omdømmet til storkapitalen enten var «Ikke bra» eller «forferdelig».

Harris-studien har til hensikt å måle omdømmet til de mest synlige selskapene i USA. Derfor foregår undersøkelsen i to trinn. Første del er telefon- og onlineintervjuer med mer enn 7000 mennesker, med hensikt å identifisere 60 av de mest synlige selskapene. I andre del, foretatt seks måneder senere, intervjues 20.000 amerikanske forbrukere online, og de blir spurt om å rangere selskapene utifra omdømme i seks forskjellige kategorier: Emosjonell appell, produkter og tjenester, samfunnsansvar, visjoner og ledelse, arbeidsmiljø og økonomiske resultater.

Google, som ikke var å finne på listen for fire år siden, kom først med en poengsum på 81.85, etterfulgt av Johnson & Johnson (81.28), Intel (80.38), General Mills (80.30) og Kraft Foods (80.29). Microsoft falt ned til 10. plass med poengsummen 78.80.

Teknologiselskapene er jevnt over de som kommer best ut av undersøkelsen, og både Hewlett Packard, Apple og Intel har foretatt store byks oppover listen. Det er den amerikanske bilindustrien som jevnt over kommer verst ut. Aller nederst på listen finner vi skandaleomsuste Halliburton, i årevis tett knyttet til den amerikanske administrasjones operasjoner i Irak.