Amerikansk treningstøy-nykommer velger SMFB

Forrige uke ble det klart at SMFB trakk det lengste strået i kampen om å bli valgt som byrået til det nye amerikanske sportsmerket Status Sports.

Status sportsx
Fra venstre, øverst: Mari Jacobsen (prosjektleder), Kristian Schøning Kristiansen (CEO), Eirik Stensrud (Art Director). Fra venstre, nederst: Oscar Michaelsen (kommersiell leder), Andy Griffiths (CMO Status Sports) og Fredrik Melby (kreativ leder design).

– Det er jo alltid interessant å få muligheten til å måle krefter med internasjonale byråer, forteller byråleder i SMFB, Kristian Kristiansen. – Det gir oss en god anledning til å evaluerer hvordan vi tenker og jobber.

Kristiansen forteller at den nye kunden er en nystartet merkevare som skal utfordre de store etablerte aktørene, i første omgang i det amerikanske markedet.

– Status Sports skal utvikle og markedsføre high end-produkter som utvikles og produseres i Amerika. Selskapet er startet av en liten gruppe mennesker med ulik bakgrunn fra merkevarer som Nike, Diesel, Puma, Amazon og Gwyneth Paltrow’s Goop, fortsetter han.

– Teamet på vår side er satt samme av de i Norge med kanskje mest erfaring fra sport. Laget har tidligere jobbet med utviklingsprosjekter for merkevarer som Helly Hansen, Diadora, Devold, Madshus, Kari Traa, Odlo og Dæhlie, i tillegg til kjeder som G-Sport, Intersport og Anton Sport. Tror dette blir en bra kombo, sier Kristiansen.

– Reflekterer våre egne tanker om merkevareutvikling

– Det er spennende å følge merkevarer fra idé til lansering, sier kommersiell leder i SMFB, Oscar Michaelsen.

– Det som er ekstra interessant for oss i dette tilfellet er hvordan Status Sports' ambisjoner for egen merkevare reflekterer våre tanker om merkevareutvikling. Troen på at selskaper og merkevarer kan utgjøre en forskjell for oss mennesker, utover de fysiske produktene og tjenestene, forteller Michaelsen.

– Skulle ønske jeg hadde hørt om dem for lenge siden

– SMFB utmerker seg med sin innovative kritiske tenking og høykvalitets utførelse. Jeg skulle ønske jeg hadde hørt om dem for lenge siden, ettersom de virkelig har forstått seg på merkevarer og hvordan samarbeide tett for å finne meningsfulle kreative løsninger. I tillegg er de rett og slett bra folk, sier CMO i Status Sports, Andy Griffiths.

– Vi er selvsagt stolte av jobben som er gjort av teamet så langt, men vi opplever dette først og fremst som en bekreftelse på at våre tanker om et agilt, strategisk og tverrfaglig kreativt miljø, er attraktivt for moderne merkevareutviklere, avslutter Kristiansen.

Status Sports er byråets sjette nye oppdragsgiver så langt i år.