Anna Gutto til Fantefilm

Produksjonsselskapet Fantefilm satser videre og styrker staben ytterligere. Fra å spille inn film med Oscar-vinnere Morgan Freeman og Juliette Binoche i Missisippi kommer Anna Gutto nå til Fantefilm.

Anna Gutto og Caroline Mathisen
Anna Gutto og Caroline Mathisen. Foto: Fantefilm

Etter 20 år i USA bytter Anna Gutto base og melder flytting til Norge. Anna har med seg 16 års erfaring fra teater i New York i bagasjen, og hennes arbeid der har blant annet blitt beskrevet av The New York Times som «universally excellent». I 2016 meldte Gutto overgang til filmens verden og gjennomførte MFA i Film Directing på Ivy League universitetet Columbia.

– Jeg gleder meg til å få utvikle meg videre, samt utforske og skape innenfor nye format. Fantefilm er for meg best i klassen, så jeg gleder meg enormt til å ta fatt på arbeidet, sier Gutto om sin nye rolle hos Fantefilm.

I Norge er Gutto mest kjent som episoderegissør for den populære Netflix-serien «Hjem til jul», men hun har også vunnet flere priser for sine kortfilmer «Mommy Heist» og «A Lucky Man». Anna har også klart noe som er svært få forunt, å lage film i Hollywood, hun er nemlig aktuell som manusforfatter og regissør for spillefilmen «Paradise Highway». I filmen har hun med seg storhetene Juliette Binoche og Morgan Freeman i hovedrollene. Filmen har premiere i 2022.

– Det var det visuelle aspektet ved film som gjorde at jeg tok skrittet fra teater til film. Der fant jeg mitt «hjem» som regissør, sier Gutto.

– Som et friskt pust

– Vi i Fantefilm er veldig glade for at av at Anna har valgt å jobbe med reklamefilm sammen med oss. Anna kommer inn som et friskt pust, og det spennende å få ta del i hennes erfaringer fra spillefilm i LA, sier produsent i Fantefilm, Hugo Føsker.

– Anna mestrer en rekke sjangre, fra triller og drama med biljakt med amerikanske «18- wheeler» trucks og amerikansk fotballkamp, til komedie med saftig humor og heist. For henne handler historiefortelling til syvende og sist om én ting: Tilknytning: Karakterer som knytter seg til hverandre, og historier som knytter seg til publikum. Virkemidlene kan variere, men i film handler det alltid om et sterkt visuelt språk. Dette synes vi er super stas å kunne tilby våre annonsører, avslutter produsent og kundeansvarlig Caroline Mathisen.