Annonsen på tillitstoppen

Avisene sliter med fallende opplagstall og stadig økende konkurranse fra onlinemedier. Men papirannonsen er fremdeles den reklameformen folk stoler suverent mest på.

8186 c02e3 original

Dette ifølge AdAge, som viser til ny forskning fra MediaVest, som sterkt antyder at lesere stoler mer på reklame de ser i trykket form enn reklame i noe annet medium.

Annonsene som vi mennesker stoler mest på, er ifølge undersøkelsen de som står i de glossy magasinene. Tilliten til printannonsen i dette segmentet er 24 prosent høyrere enn til annonser på internett. Papirannonser som har med matvarer og matlaging å gjøre hadde 7 prosent mer tillit, mens nyhetsmediene på papir fikk en positiv prosentmargin på 5.

Helse og velvære triumferer på nett Kun på ett område stoler vi mer på internett enn papir, og det er helse- og velværeprodukter, hvor leserne foretrakk digitale kilder framfor papir med 3 prosent.

– Papirtrykk gir annonsen en veldig unik egenskap, spesielt hva gjelder tillt og autoritet, sier Davis Shiffman, som er høyt på strå hos MediaVest.

– Den personlige opplevelsen folk har av papirtrykk er veldig annerledes enn hva de leter etter og finner i den digitale verden, sier han til Advertising Age.