Annonsørene stadig større på nettet

Etter Nederland er Norge det landet der den største delen av reklamekaken havner på nettet.

I 2007 brukte norske selskaper 2,8 milliarder kroner på å reklamere på internett. Etter Nederland er Norge det landet der den største delen av reklamekaken havner på nettet, nærmere bestemt 15,6 prosent, ifølge Interactive Advertising Bureau Europe.
– Jeg tror nye annonsører kommer til på nett, og at først og frem papiravisene vil lide under forflytningen i markedsbudsjettene, sier Even Aas-Eng, direktør for digitale medier i kommunikasjonshuset McCann, til Dagens Næringsliv.

Norge er det landet der annonsørene bruker mest penger per nettbruker, ifølge en fersk undersøkelse fra den europeiske organisasjonen for interaktiv markedsføring. Hver norske nettbruker blir bombardert med nettreklame for over 1000 kroner i året.
– Norge ligger helt i forkant av de mest modne markedene, og jeg tror internett fortsatt vil ta markedsandeler, sier Børge Sandengen, leder for Interesseorganisasjonen for interaktiv markedsføring, til DN.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.