Anorak henter inn nordisk toppsjef: Pelle Josephson skal løfte byrået til nye høyder

Den erfarne bransjeprofilen Pelle Josephson tiltrer i dag som ny CEO i Anorak. Han får oppgaven å rekonstruere Anorak til et kreativt ledet og strategisk drevet reklame- og kommunikasjonsbyrå i toppsjiktet sammen med sine NoA-søsken &Co, Åkestam Holst og Bob the Robot.

ANORAK CEO PRES Sx
Sjefsgjeng, fra venstre: Pelle Josephson (ny CEO i Anorak), Miska Rajasuo (CEO i Bob the Robot), Jenny Kaiser (CEO i Åkestam Holst) og Ørnulf Johnsen (CEO i &Co). Foto: NoA

Med over 20 års bransjeerfaring, blant annet som mangeårig CEO i DDB Oslo og Managing Partner NORD DDB og Ehrenstråhle & Co i Stockholm, er svenske Pelle Josephson håndplukket til å lede Anoraks transformasjonsreise, forteller selskapet i en pressemelding.

– Jeg har fulgt NoA siden starten og er utrolig imponert over ambisjonen og arbeidet. Jeg vet også hva Anorak kan gjøre når vi er på vårt beste. For meg er det en drøm å få muligheten til å jobbe i et av Norges mest kreative byråer, i Nordens beste konsulentgruppe med en unik kombinasjon av strategi, kommunikasjon, design og teknologiselskap, sier Josephson om sitt valg om å ta over topplederjobben.

NoA oppgir at de ønsket mer forretnings-strategisk kompetanse inn i selskapet når ny administerende direktør skulle hentes inn, og ifølge selskapet svarte Josephson enkelt og tydelig på oppgaven:

– Vi er midt i en stor markedsendring. Vi må oppdatere oppfatningen av hvordan et reklamebyrå skaper verdi, fra kreativ reklame til kreativitet som genererer vekst. Jeg ønsker å være en del av å drive denne endringen. Jeg forstår hvor avgjørende kreativitet er for å få bedrifter til å vokse, og jeg vet at det er komplekst og krever ulike disipliner. Vi har alt internt for å skape verdi for våre kunder. Ingen er bedre rustet enn oss til å hjelpe våre kunder med å vokse, sier Josephson.

– Her har vi truffet blink

NoA-ledelsen er sikre i sin sak om at de har funnet riktig kandidat for jobben, ifølge CEO i NoA Norge, Kai Holmberg.

– Pelle ticker av på alle boksene. Sjansen for å finne en person som forstår og respekterer kreativitet, som har god forretningsforståelse og internasjonal erfaring, er erfaren og empatisk som leder, og i tillegg kan bo og jobbe i Oslo, er tilnærmet null. Det var vår styreleder Thomas Høgebøl som kjente Pelle fra før og tok den første telefonen. Etter det tok det bare dager, og ikke uker, før vi alle skjønte at her har vi truffet blink og kunne signere avtalen.

Skal flytte Anorak opp i en ny divisjon

Ifølge NoA skal Anorak også endre strategi, der kundedrevet vekst nå skal være i fokus.

– Se for deg kraften av sterk, emosjonell historiefortelling når den er helintegrert i utviklingen av det beste innen merkevare, strategi, produkt og teknologi. Da flytter vi fjell og skaper bærekraftig vekst for selskap, folk og samfunn. Nøkkelordet her er «integrert», og i NoA har vi alle disse superkreftene som til sammen øker utbytte og reduserer risiko for kundene, uttaler Holmberg.

– Reisen begynner nå! Jeg er utrolig glad for å være tilbake i Oslo og få muligheten til å bygge Anorak sammen med de aller beste byråene i Norden og resten av NoA, avslutter Pelle Josephson.

Om The North Alliance

NoA ble stiftet i 2014 og sysselsetter i dag ca. 1250 mennesker i Danmark, Sverige, Norge, Finland og Polen. NoA består av følgende selskaper: &Co., Åkestam Holst, Anorak, Bob the Robot, North Kingdom, NoA Health, Bold, NoA Elevate, NoA Consulting, NoA Ignite, DK&A, Unfold, NoA Connect, Axenon, Scienta, Agitec, Bluebird, App Shack og Inlead.