Anti etablerer kontor i Bergen

Designbyrået Anti utvider med nytt kontor i Bergen. Det nye kontoret skal driftes av Endre Berentzen og Robert Dalen.

11976 17421 original

Anti oppsto på sensommeren 2008 og etablerte seg raskt som et av Norges mest sultne og offensive designbyråer, hyppig priset og med både nasjonale og internasjonale kunder. Nå ekspanderer de ut fra en sunn frykt for å bli som alle andre.
– Vi har lenge jobbet med hvordan vi kan bygge merkevaren vår større. Man kommer alltid til et skjæringspunkt der man går over fra å være liten, spennende og et byrå som blir sett på som inspirerende, til å bli stor og som «alle andre». Det vil vi unngå. Vi ønsker å jobbe kreativt og ha det gøy på jobb, ikke bruke dagene på for mye administrasjon og en haug av ansatte. Løsningen ble derfor å utvide med et nytt kontor, samtidig som enhetene forblir dynamiske og fokuserte, sier Kenneth Pedersen, daglig leder i Anti.

Schizofrene byråer Pedersen mener Bergen lenge har hatt et spennende designmiljø, og at regionen har en kundegruppe som både har ambisjoner, økonomi og ønske om å jobbe med et designbyrå som Anti.
– Vi har derfor snust på området over en lang periode. Da sjansen endelig bød seg, valgte vi å satse. Så vidt vi vet er det også første gangen at et Oslo-basert designbyrå etablerer seg i byen, sier Pedersen.

Endre Berentzen, som blir kreativ leder i Anti Bergen, mener de etablerte bergensbyråene ofte er schizofrene i forhold til hva de er eller vil være. Anti Bergen skal fortsette i samme bane som Anti Oslo og være et rendyrket designbyrå.
– Det finnes få etablerte «rene» fagmiljøer som velger kun å jobbe med design, og ingen på størrelse med Anti. Sammensetningen av reklame og design fra en og samme leverandør, er mer vanlig. Det er nok mange grunner til det, men den viktigste er at Bergen er en mindre by enn Oslo, og har man først fått inn en kunde ønsker man av økonomiske grunner ofte å gjøre mest mulig for denne kunden. Resultatet i mine øyne blir dessverre dårligere kvalitet i sluttleveransen. To spesialister innenfor forskjellige fagfelt vil alltid seire over to generalister med samme bakgrunn, sier Berentzen.

Robert Dalen og Endre Berentzen skal drifte avdelingen i Bergen, som henholdsvis daglig og kreativ leder. Førstnevnte kommer fra stillingen som AD i ålesundsbyrået Havnevik, mens sistnevnte inntil nylig var designansvarlig i det velkjente bergensbyrået Orangeriet.

Positive signaler. Markedsdirektør Lise Godfrey i Q Meieriene er en av flere store kjøpere av designtjenester. Hun ser frem til at Bergen nå får tilført rendyrket designkompetanse.
– Det er positivt at byråer som representerer nasjonal og internasjonal kompetanse utvider virksomheten sin til Bergen. Bergen har godt av å få tilgang til kompetanse man ellers måtte reist ut av byen for å hente inn. Anti har levert sterke visuelle konsepter på blant annet suksessen Q Skyr. Det er gledelig at de nå oppretter et eget bergenskontor med medarbeidere som er fra Bergen og kjenner byen godt, sier Godfrey.

– Noe av det som trigget oss med Anti var at de har både nasjonale og internasjonale giganter på den ene siden av kundeporteføljen, samtidig som de på den andre siden jobber med enmannsforetak. Det gjør at ingen dag og utfordring blir lik, og jeg mener at begge kundegruppene til syvende og sist drar nytte av nettopp dette, sier Robert Dalen.

Ingen satellitt
. En helt klar plan med å ha et nytt kontor er å få utfyllende kompetanse.
– Vi har ingen planer om å bare ha en satellitt i Bergen. Vi skal jobbe tett sammen. Vi skal jobbe for at flere kunder i regionen ikke lenger trenger reise til Oslo for å få den kompetansen de trenger. Med Anti i både Bergen og Oslo håper vi å kunne hindre denne handelslekkasjen og levere vestlandskundene tjenester i deres egen bakgård, med lokal forståelse og internasjonal kvalitet, avslutter Pedersen.

Foto: Fred Jonny™