ANTI på frierferd i nabolaget
ANTI inkluderer nabolandene Finland, Danmark, Sverige i den neste utgaven av A New Type of Imprint.
I går var Finlands nasjonaldag, noe ANTI feiret med å fortelle nyheten om en ny serie av A New Type of Imprint. Etter å ha skrevet utelukkende om norsk kreativ kultur og design i åtte utgaver, over to år, besøker de nå våre nordiske naboer. De neste fire utgavene inkluderer Finland, Danmark, Sverige og Island.
– Vi ønsker å fange den kreative sfæren til de ulike landene i et kapittel på 50 sider, hvor både showcaser og intervjuer, samt layouten skal reflektere landets visuelle språk og design historie, forteller Veronica Mike Solheim, sjefsredaktør i A New Type of Imprint.
Skiller seg ut
– Vi bestemte oss for å starte med Finland, et land med sterk og stolt design- og arkitekturhistorie. Den kreative industrien er likevel liten, men samtidig utfordrende, fargerik og leken.
Blant de nordiske landene er Finland uten tvil det landet som skiller seg mest ut, mener hun.
– Deres historie av å være under både Svensk og Russisk styre, reflekteres i en spennende blanding av form, materialer og farger. Det var også en industri vi kjente lite til fra før, som var en stor motivasjon for redaksjonen.
Nesten som hjemme
Hele tema-kapittelet er dedikert til finsk kreativitet og design, med navn som Avanto Architects, llustratøren Antti Kalevis, fotografen Osma Harvilahti, motedesigneren Satu Maaranen og designbyrået Kokoro & Moi. Magasindesignet er laget av Agency Leroy, et designbyrå basert i Helsinki. Solheim synes Agency Leroy minner om arbeidsgiveren ANTI.
– De er også et kreativt byrå med sitt eget magasin, LEON. Vi visste at kapittelet var i trygge hender da de takket ja til utfordringen for en måned siden. Art Director Hugo d’Alte og resten av byrået har gjort en fantastisk jobb med å formidle Finlands unike kreative kultur og design i layouten, forteller Solheim.
Utgaven er i butikker før juleferien.