ANTI vinner Grand Prix og to Best of Best i Red Dot Awards

ANTIs arbeid for Forskningsrådet vant Grand Prix og Best of Best i Red Dot, verdens kanskje mest prestisjetunge designkonkurranse. Arbeidet for Marienlyst Display vant Best of Best, og begge arbeidene vant i kategorien Brands & Communication design.

Image 123650291
ANTI mottar Grand Prix under Red Dot Awards-utdelingen på Berlin Konzerthaus 3. november: Peter Zec (CEO Red Dot Awards), Kristin Grimstad, Kenneth Pedersen, Kristoffer Eidsnes, Veronika Artiuschenko, Vikki Cruz (Forskningsrådet), Ann Helen Hvidsten, Thilo von Debschitz (Red Dot-juryen). Foto: Red Dot

Dette året har ANTI hatt tidenes prisdryss i både nasjonale og internasjonale design og kommunikasjonkonkurranser. I helgen vant de både en Grand Prix og to Best of Best i Red Dot Awards. Det var arbeidet for Forskningsrådet som vant Grand Prix og Best of Best og arbeidet for Marienlyst Display vant Best of Best, begge i kategorien Brands & Communication design.

Det nye visuelle identitetssystemet for Forskningsrådet samler 38 ulike identiteter til én, og er designet for å kommunisere forskningsrådets ambisjon om å være en tydelig og moderne aktør i samfunnet, samtidig som Forskningsrådet forenkler forvaltning av alle våre initiativ og sparer penger.

– En av mine høydepunkter så langt i karrieren!

Vikki Cruz, kommunikasjonsdirektør i Forskningsrådet, var med på utdelingen i helgen og er tydelig stolt av utmerkelsen.

– Å vinne Grand Prix i Red Dot er absolutt en av mine høydepunkter så langt i karrieren! Når vi valgte ANTI til vår byråpartner så var det en stor strategisk utfordring vi stod ovenfor. Vi skulle samle 38 identiteter til én. Måten ANTI har klart å løse både det strategiske og det designmessige i nært og godt samarbeide med oss er vi svært imponert over, sier Cruz.

ANTIs arbeid for Marienlyst vant også Best of Best i samme kategori. Marienlyst er en stedsidentitet for området der NRK ligger i dag. Her har ANTI latt seg inspirere av områdets historie og natur som la grunnlaget for utviklingen av fonten Marienlyst Display. Fonten er utviklet i tett samarbeid med Stefan Ellmer, The Pyte Foundry.

Kunder som tør å være annerledes

– Det er ingen tvil om at det er stor stas å være eneste byrået i Norge som har vunnet Grand Prix i Red Dot Awards noen gang, og nå for andre gang! Men, man vinner ikke Grand Prix noen steder uten å ha tett og godt samarbeide med kunder som tør å være annerledes, avslutter lederduoen i ANTI, Kristin Grimstad og Kenneth Pedersen.

ANTI er det eneste byrået i Norge som har vunnet Grand Prix innenfor Brands & Communication Design i Red Dot noen gang, og nå vinner ANTI Grand Prix for andre gang. Sist var i 2014 for arbeidet med Festspillene i Bergen.