Apple vs. New York

New York, med kjælenavnet The Big Apple, har begynt å bruke et nytt og grønt miljømerke i form av et eple-emblem. Det liker Apple dårlig.

12190 e2c32 original

Eple-emblemet brukes i kampanjen GreeNYC, for New York City, som blant annet har begynt å dukke opp på leskur, hybriddrosjer og på tøyposene fra den organiske kjeden Whole Foods.

GreenNYC-logoen viser et stilisert eple med stilk og blad, og kan dermed minne om Apples berømte logo. Det mener i hvert fall Apple, som sier logoen krenker opphavsretten.

Formell protest Byen har søkt om varemerkestatus på logoen, men Apple har levert inn en formell protest på søknaden. Apple hevder logoen vil forvirre folk og «gjøre alvorlig skade på omdømmet Apple har etablert for sine varer og tjenester.»
– Denne svært så velkjente byen bruker sitt nye design i variasjon av kontekster som absolutt ikke har noe å gjøre med Apple Inc, sier sier selskapets advokat til Wired.com.

Apple vs. Apple Apple er et selskap godt kjent med problematikken, men da helst fra den andre siden av bordet. Eksempelvis lå selskapet årevis i konflikt med plateselskapet til The Beatles, Apple Records om bruk av navnet, men også iPhone-navnet var det strid om.

Varemerkebeskyttelse gjelder også utseende, lyd og mening, ifølge Beth Goldman, varemerkeadvokat hos Heller Ehrman i San Fransisco. Dersom et selskap kan bevise at det er forvirring rundt slike elementer har de høyst sannsynlig en sak. Hva gjelder meget velkjente logoer (som Apples) skal man også vurdere om andres bruk av liknende elementer er med å utydeliggjøre eller skade varemerket, men dette er vanskeligere å bevise.