Hellborg kreativ leder i APT

For et år siden fortalte Apt at de var i ferd med å ta en tydeligere posisjon i TRY-systemet, også på den kreative fronten. Og det har vokst frem et behov for et kreativt lederskap.

90245 1748f original
Daglig leder Kaare Øystein Trædal og kreativ leder Nicklas Hellborg.

Kaare Øystein Trædal kom inn som daglig leder for snaue to år siden, og har siden da hatt noen klare mål for byrået. Antall ansatte har økt til 45 stykker, de har fått flere egne kunder, og utvidet tjenestetilbudet sitt med film og video, bygget eget lydstudio og ansatt en lyddesigner. Og nå sist har byrået fått på plass Nicklas Hellborg som kreativ leder.

– Det gjør jo noe med hele miljøet når man klemmer inn 22 mennesker på relativt kort tid, så jeg har kjent litt på risikoen det kan medføre. Men jeg er veldig fornøyd med ansettelsene, nå er vi en godt rustet gjeng med et bredt spekter av kompetanse og vi leverer alt fra fysiske installasjoner, avanserte kampanjenettsider, apper, film og animasjon. Og dermed har det vokst seg frem et behov for kreativt lederskap, derfor har jeg spurt om Nicklas vil bli kreativ leder i APT.

– Jag var svårfångad først, ler Nicklas før han raskt fortsetter. Självklart tackade jag ja.

Nicklas Hellborg kom til APT fra SMFB i april 2017, og går fra stillingen som AD og designer til kreativ leder. Ifølge ham selv skal han fortsette å jobbe med art direction og design.

– Det har gått veldig raskt, men på grunn av den flate strukturen og høyden under taket her, så har jeg fått vist mye i løpet av dette året, forteller Hellborg.

– Vi ønsker å løfte det kreative nivået på tvers av disipliner i selskapet, så nå får vi en til å lede det arbeidet. En som kan være med å strukturere dette arbeidet sammen med meg og de kreative lederne i TRY og POL. Og ikke minst ut mot kunder, som nå drar oss inn tidligere og forventer mer, sier Trædal.

– Vi har nådd målet om å komme høyere på radaren og har vist at vi er smidige nok til å være med på slike endringer. Vi har også fått inn noen egne kunder av en viss størrelse som vi får jobbet kreativt med og vi har klart å skaffe oss en plass på TRY-huset slik at vi blir trukket mye tidligere inn i prosesser, snarere enn å bare være et rent produksjonsbyrå, sier Trædal.

Prioriterer samarbeid med TRY og POL

Hva er målet ditt fremover nå i din nye rolle?

– Et enda bedre samarbeid med søsterbyråene våre er første prioritet. Dernest å bygge videre på den fine kulturen vi har internt i APT. Vi skal tenke mer «tech first» og være en tydelig kreativ stemme sammen inn mot kundene våre, sier Hellborg.

– Vi er godt vant med å jobbe ut ideer både designmessig og teknologisk og ifht film, men det vi ønsker å oppnå nå er å høyne nivået på de kreative prosessene, sette kreativitet i fokus, nesten som et fag på tvers av alle displinene våre, legger Trædal til.

Det handler om å slippe frem flere

Alle er med på hva det innebærer?

– Vet ikke om alle med hånden på hjertet kan si at de er godt vant med å jobbe på den måten. Vi blir utfordret på det hver dag, for all del, det er ikke ukjent for oss, men det har ikke vært hevet til et nivå hvor man jobber strategisk med kreativitet på tvers av fagdispliner. Det har manglet litt til nå.

– En styrke jeg tror vi har nå inn mot dette arbeidet er at vi har hentet folk med mange ulike erfaringer, og det er viktig at vi bruker disse inn i videreutviklingen av selskapet. Det handler om å slippe frem flere ansatte. Det er først da vi lykkes når en bredere del av våre ansatte trekkes inn i tidlige prosesser, og det er et mål for oss å åpne enda flere dører for å få til. Vi må løfte hele gjengen.

Om man skal oppsummere det siste året?

– Mye har skjedd på kort tid, og bare til det positive, åpner Nicklas før Trædal avslutter.

– Først og fremst antallet, men den andre store og synlige tingen hos oss er at vi har fått et film/videotilbud, og eget lydstudio med lyddesigner. Det har gjort noe med alle leveransene våre. Og så tør jeg påstå at vi har blitt lagt merke til av kundene som allerede er på huset som vil ha oss med fra start, også når man tenker på hvor man skal gå det neste halve året eller året. Det er ikke en bryter man bare kan skru på, det må man jobbe og bevise at man fortjener.

– Og da må man ha med folk som er flink til å skape relasjoner, har evnen til å få med seg mennesker og knytte kontakter. Dét er jeg trygg på at Nicklas har.


Annonse: