Arbeidsplasser, heder og ære for Blindeforbundet

Blindeforbundets siste kampanje for å få blinde ut i arbeid har fått stor oppmerksomhet og gitt positive effekter. I tillegg er kampanjen i finalen i New York Festivals.

10928 fd5c2 original
10929 9689b original
10930 7bf7f original

I januar kjørte Blindeforbundet og Try en serie med reklamefilmer på TV2 som viste «fordelene» ved å ansette en blind eller svaksynt og utviklet samtidig den informative nettsiden blindiarbeid.no. Kampanjen vakte oppsikt og førte til nærmere 100 presseoppslag, deriblant hovedsak på vg.no og NRK Morgennytt.

– Vi ønsket å sjokkere litt, og filmene har helt klart fungert som døråpnere for oss, sier Sverre Fuglerud, leder for informasjon og samfunnskontakt i Norges Blindeforbund.

– Det er ikke hver dag jeg kan sitte i 10 minutter på riksdekkende tv og snakke meg varm rundt denne problemstillingen.

Kampanjen var et samarbeid med blant annet NAV og LO.

Merkbar økning. Synspedagog Wenche Holm i NAV melder om en merkbar økning i antall henvendelser mens kampanjen pågikk, både fra arbeidsgivere som ønsket råd og fra synshemmede selv. For noen ble terskelen merkbart lavere og det ble lettere å ta kontakt. Helt konkrete ansettelser ser det også ut til å ha blitt, selv om kampanjen i første rekke er en del av et langsiktig arbeid.

Fuglerud fra Blindeforbundet samtykker.
– Ut fra responsen på filmene, er jeg sikker på at kampanjen har endret holdninger hos mange arbeidsgivere og har gitt synshemmede arbeidssøkere ny motivasjon til å søke jobb.

Nå kan det altså bli internasjonal heder også. New York Festivals. Om det blir edelt metall offentliggjøres 5. mai.
– For oss er det selvfølgelig viktigst at temaet får fokus, men vi legger ikke skjul på at det er gøy med litt heder og ære også. Dette blir kjempespennende, sier informasjonsleder i Blindeforbundet, Kristin Ruud.

Filmene er produsert av Paradox med Arild Frölich på regi. Det kreative teamet fra Try er Karin Lund og Øystein Halvorsen.

Les mer om norske jobber i NY Festivals her.