Æresprisen til Karin Lund og Øystein Halvorsen

Kreativt Forums Ærespris ble fredag kveld tildelt TRY-veteranene og «superteamet» Karin Lund og Øystein Halvorsen under Gullblyantens prisutdeling på Oslo Plaza.

83517 4d0cc original
Øystein Halvorsen og Karin Lund mottar Kreativt Forums Ærespris. Alle foto: Tor Lie
83520 2cd26 original
83529 7f571 original
83538 6f136 original
83541 47d00 original
Kreativt Forums Ærespris ble delt ut av Stian Johansen og Janne Brenda Lysø fra POL.
83544 112a0 original

Karin Lund og Øystein Halvorsen har jobbet som team i TRY siden 2003, og har gjort prisvinnende reklame for annonsører som Norsk Tipping, Prior, Coop, Blindeforbundet, Brelett, Volkswagen, Aftenposten, Fjordland og Felleskjøpet, blant mange, mange andre. De har vunnet adskillige priser i blant annet Gullblyanten, Stella, Cannes Lions og Eurobest, og for litt siden tok de sin fjerde Gullfisk med Felleskjøpet-filmen «En bonde fra eller til», med Magnus Carlsen i hovedrollen.

Kvalitet, tidløshet og folkelighet

Det var Janne Brenda Lysø og Stian Johansen, tidligere kolleger av Halvorsen og Lund i TRY, nå team i datterbyrået POL, som delte ut prisen i kveld, og som har skrevet og leste følgende tekst:

«Æresprisen går denne gangen til en dame som har vært med i gamet siden KF kom på fax, og som var med på å lage en av de reklame-jobbene som ble mest sett på internett i hele fjor. Dermed kan vi vel allerede nå si at det er grunn til æring.

Men så er det jo selvfølgelig 100vis av flere grunner til at vi står her i dag.

Da kan vi vel først som sist avsløre at damen også har en mann, vi snakker altså om et team. Tilsammen har de laget prisvinnende jobber i 42 år. Jobber som er preget at tre ord: Kvalitet, tidløshet og folkelighet. Et team som ikke stikker hodet fram i form av å hoppe høyest på festen, men som jobber hardt og fokusert, samme hvilken kunde eller oppdrag det er snakk om. Av kolleger blir de beskrevet som rolige bulldozere, som graver opp gull: Gull i Stella, gull i fisk, gull i løve, gull i Europa og gull i verden.

Så, Karin Lund og Øystein Halvorsen, dere er er to stk levende bevis på hva faget vårt baserer seg på: At kreativitet og gode ideer er den beste måten til å selge varer og endre holdninger på. Bevis på at det går an å lage kommunikasjon som både tanta mi og reklamebransjen elsker. Dere øker forståelsen for synshemmedes situasjon på en mandag, sjarmerer bønder på en tirsdag og lader opp til helga med en Volkswagen.

For de av dere som ikke kjenner dem – benytt muligheten til en prat nå i kveld. For i kveld ærer vi to mennesker som verden trenger flere av i 2017: Snille, ydmyke og rause helt inn til hjerterota.

Gratulerer Øystein Halvorsen og Karin Lund.»

– Dårlig gjort å ikke si ifra på forhånd!

Alt tydet på at Lund og Halvorsen var genuint overrasket over prisen da de kom opp på scenen.

– Jeg har alltid fått inntrykk av at de som vinner Æresprisen har fått beskjed på forhånd. Det har ikke vi, altså! Vi må jo takke dette fantastiske byrået vi jobber i, TRY, og sjefen sjøl, Kjetil, for å ha tro på oss. Vi synes det er gøy å gå på jobb hver dag, sa Halvorsen, som også nevnte tidlige arbeidsgivere som Leo Burnett og Bates samt kollega Lars Joachim Grimstad i TRY.

Lund takket på sin side Halvorsen for hele sin tid som reklameteam siden de begynte å jobbe sammen for fjorten år siden.