Årets første Sølvmikk til DDB

En kampanje for SAS fant juryens gunst i Sølvmikken for september. En Coop Prix-kampanje fra Try og en IKEA-kampanje fra SMFB ble også premiert.

I forrige uke ble Gullmikken arrangert, noe som betyr at nytt Sølvmikk-år er igang, der den beste radioreklamen blir kåret på månedlig basis. Det er SAS og DDB som årets første vinner med sin reisekampanje.

Juryen hadde dette å bemerke: «I en runde med mye revy, tant og fjas, var det deilig med noen enkle spotter som holder akkurat hva de lover. Vi snakker om å fly, så dette er ikke sprengstoff, og kanskje kunne man ha jobbet litt mer med dramatiseringene. Spottene klokker punktlig inn godt før halvminuttet har gått – og da har vi hørt akkurat det vi trenger for at denne kampanjen lander trygt på månedens 1. plass.»

Byrå: DDB Oslo
Team: Kenneth Lamond Johansen, Joachim Bjørndahl og Bjørnar Olsen
Prosjektleder: Gro Marwold
Produksjonsselskap: Sagveien Resort

Historisk bra deal. På andre plass finner vi Try og Coop Prix med en kampanje som handler om historisk gode dealer.

Juryen kommenterer: «Det er godt å lære noe nytt, og selv om noen mente at veien til Coop Prix sin DEAL var litt lang, så var den kort nok til å havne på 2. plass. Fine detaljer og god produksjon trekker opp. Juryen var samstemt i at «Guiness»-spotten var klart best. I hvert fall i Norge. Men i utlandet er nok historien om all rikdommen som svenskene har gått glipp av mer interessant. Derfor ble dette månedens Cannesdidaten også.»

Byrå: Try
Kreativt team: Karin Lund, Øystein Halvorsen, Bård Rostrup Gabrielsen og Sindre Fosse Rosness
Konsulent: Helge Gjertveit
Prosjektleder: Lise Schelvan
Produksjnsselskap: Både Og Radiobyrå

Farlig behagelig. SMFB har i likhet med DDB denne måneden benytten seg av det gamle, gode dame-snakker-over-høyttaleranlegget-trikset, i form av IKEAs kunderadio, som advarer mot farene ved å sette seg ned i et behagelig IKEA-møbel.

Elementert, mener juryen: «IKEA kunderadio for å fortelle om behagelige Ikea-sofaer? Ja, det er både tydelig, og relevant. Diskusjonen gikk videre om dette ikke var litt vel obvious? Men et enkelt budskap og passende produksjon gjør likevel at kampanjen sitter godt på nederste steg av månedens prispall.»

Byrå: SMFB
Kreativt team: Hans Magne Ekre og Alexander Gjersøe
Prosjektleder: Jannicke Platou
Produksjonsselskap: Sagveien Resort

Hør alle spottene på www.gullmikken.no.

Listebilde: wwarby (CC)