Årets The Good Report er lansert

Ikke uventet er det «Fearless Girl» som troner øverst på listen over premierte kampanjer i godhetens tjeneste fra 2017, mens «25 kvm Syria» av POL er rangert på 29. plass, som eneste norske jobb.

88995 eeda5 original
«Fearless Girl»

The Good Report angir og hyller de beste kampanjene fra 2017 der samfunnsansvar og økt bevissthet om bærekraft og sosiale spørsmål står i høysetet. Den er et samarbeid mellom The Gunn Report, som årlig rangerer 100 av verdens mest premierte reklamekampanjer, og den ideelle foreningen ACT Responsible, som dokumenterer og tilgjengeliggjør verdens beste reklame innen samfunnsansvar og sosiale spørsmål.

Rapporten er i sitt femte år, og tar for seg totalt 1045 kampanjer produsert av 680 byråer for 850 annonsører fra 80 land. Rangeringen er basert på en kombinasjon av bransjens anerkjennelse og kampanjens effekt, samt den salgsfremmende innsatsen bak.

The Good Report 2017 består av 40 kampanjer, hvorav 31 er for ikke-statlige organisasjoner, institusjoner og stiftelser, mens ni er for kommersielle merkevarer.

Her er fem på topp i de fire kategoriene:

De beste kampanjene for gode saker i 2017

  1. «Fearless Girl» av McCann New York for State Street Corporation
  2. «Switch it off» av Ogilvy Germany, Berlin for Amnesty International
  3. «Meet Graham» av Clemenger BBDO Melbourne for Transport Accident Commission
  4. «Evan» av BBDO New York for Sandy Hook Promise
  5. «The First Braille Smartwatch» av Serviceplan Germany for Dot Incorporation

(«25 kvm Syria» av POL er på 29. plass av 40 rangerte kampanjer på denne listen).

De beste byråene som fremmet gode saker i 2017

  1. BBDO New York
  2. McCann New York
  3. Ogilvy Berlin
  4. Clemenger BBDO Melbourne
  5. Serviceplan München

De beste byrånettverket som fremmet gode saker i 2017

  1. BBDO Worldwide
  2. FCB Worldwide
  3. McCann Worldgroup
  4. Ogilvy & Mather Worldwide
  5. Young & Rubicam Group

De beste merkevarene som fremmet gode saker i 2017

  1. Amnesty International
  2. WWF
  3. UNICEF
  4. Red Cross
  5. Greenpeace

Du kan se hele listen her.