Askim og Rønneseth er ny kreativ leder-duo i Publicis Kitchen

Thomas Askim og Hans Martin Rønneseth får det overordnede ansvaret for Publicis Kitchens kreative retning.

Kreativ ledelse kitchen
Fra venstre: Odd Rune Farsund, Karoline Nybakk, Thomas Askim og Hans Martin Rønneseth. Foto: Thomas Haugersveen, Publicis

– Alt de har gjort opp gjennom karrierene deres gjør meg trygg på at dette blir veldig bra, sier Publicis Kitchen-sjef Odd Rune Farsund.

De drevne kreatørene, som har vært i Publicis Kitchen siden 2022, tar over rollen Kjetill Nybø har hatt de siste årene.

– I tillegg til en åpenbart teft for kreativitet og reklame, har Thomas og Hans Martin riktig tankesett for å møte dagens bransjevirkelighet, og har vært sterke pådrivere for en mer tverrfaglig måte å jobbe på, sier Farsund.

Stor tro på Publicis-modellen

At Publicis gjorde alvor av å integrere media, reklame, PR og innhold var ifølge teamet nettopp noe av det som tiltalte mest.

– Vi ser at bransjeglidningen bare har fortsatt, så vi er på rett sted til rett tid. Det er mange som ønsker å få til dette, men vi har opplevd en hverdag hvor dette faktisk skjer i praksis, og vi jobber like mye med folk i MSL og Starcom som i Kitchen, det kommer helt på an på kunden og oppgaven.

– Jeg har jo allerede hatt gleden av å jobbe med Thomas og Hans Martin et par år nå, og gleder meg til å se hva de kan få til i de nye rollene sine. De har en helt egen evne til å snuse opp flinke kollegaer som de kan samarbeide med, eller starte nye initiativer med på tvers av huset her, som vi jo heier veldig på, sier Karoline Nybakk, viseadministrerende direktør i Kitchen

Taktskifte i bransjen

Med stadig større krav til å finne muligheter på mindre budsjetter, må kreatører også tenke nytt rundt hvordan de samarbeider med kundene, mener de to.

– Tiden er i hovedsak forbi med de «store briefenen» der de kreative mulighetene bare åpenbarer seg. Nå handler det i større grad om et mer kontinuerlig løp, hvor mye av oppgaven er å finne ut hvor de kreative mulighetene ligger. Da må vi også jobbe mye tettere med de ulike funksjonen i byrået, både med design, innhold, sosiale medier og produksjon. Og ikke minst at man har et tett samarbeid med kunden.