Ætt med pop up-shop på Fuglen

To tradisjonsbærere med felles entusiasme for gammelt håndverk og design slår sine krefter sammen om en pop up-shop i Oslo.

45196 bdf8c original
En egen Ætt pop-up-butikk åpner på Fuglen Oslo fra 3.april.
45199 b30a3 original
For Ætt var det møtet med Norges fineste håndverkstradisjoner som inspirerte til opprettelsen av merkevaren. Foto: Ætt
45202 11d1d original
Fuglen-gjengen med den berømte kunsteren Takashi Murakami ved kafekonseptet Bar Zingaro i Tokyo, som de utviklet sammen. Foto: Fuglen

Of and With Studios er et tverrfaglig studio med base i Bergen. Klesmerket Ætt er et av de mange prosjektene som eies og er utviklet av selskapet. Ætt ble startet opp med formål å fortsette de gamle norske håndverkstradisjonene til Borge garveri, som gikk konkurs og ble nedlagt i 2010.

– Ein av dei mest spennande prosjekta våren 2014 er starten på eit samarbeid mellom Ætt og Fuglen Oslo, forteller Haavard Holmaas, grunnlegger av Of and With Studios.

Bakgrunnen for samarbeidet er Ætt og Fuglens felles fokus på det japanske high-end-markedet. Holmaas beskriver i tillegg de to selskapenes interesse for norsk design- og håndverksarv som «svært samanfallande», og at Fuglen og Ætt har planlagt å samarbeide om flere internasjonale prosjekter i 2014.

– Men først ut er ein eigen Ætt pop-up-butikk på Fuglen Oslo frå 3. april, med åpningsevent same kveld, forteller han.

Trekkfugl i Japan

Holmaas utbroderer om Fuglens Japan-eventyr:

– Fuglen har bygd opp eit internasjonalt namn som ein unik formidlar av norsk designhistorie gjennom «Norwegian Icons»-utstillinga, som samlar dei sterkaste verka frå norsk møbeltradisjon frå perioden 1940-1975. I kjølvatnet av opninga av Norwegian Icons-utstillinga i Tokyo og kafèen Fuglen Tokyo har Fuglen fått fleire unike oppdrag i Japan: Då den verdskjende kunstnaren Takashi Murakami opna sin eigen bar Bar Zingaro i vinter, var det med norske møblar og kafèkonsept utvikla av Fuglen.

I dag står Norwegian Icons-utstillinga i FN-bygningen i New York. Fuglen jobber for tiden med utviklingen av Lexus' og kleskjeden United Arrows' kafèkonsept i Tokyo.