Atyp og TRY vant sommer-Sølvmikkene

Sommerens beste radioreklame er kåret. Sølvmikken for juni gikk til en kampanje for Dplay, laget av Atyp, mens TRY står bak vinneren i juli, en kampanje for Forleggerforeningen.

Det er temmelig tilfredstillende å kunne svare et bestemt «nei!» når man blir spurt om å gjøre ting man absolutt ikke har lyst til, og det er nettopp det hovedpersonen i Atyps kampanje for Dplay gjør. For nå kan du nemlig se alle kampene i Eliteserien direkte på Dplay, noe som var hovedbudskapet i kampanjen som gikk på radio i juni.

Det er Atyp med kreativt team Sigurd Solberg og Kristoffer Reppen som står bak kampanjen, mens Både Og har gjort produksjonen.

Juryens begrunnelse: «I en god sølvmikken-måned stikker de sjarmerende spottene fra dplay av med seieren. Dette er et knippe radioreklamer som er velproduserte og inneholder treffsikre bortforklaringer. For hvem har vel ikke bare lyst til å se på fotball? God stemning, og stang inn i krysset fra sikkert 20-30 meter minst.

Solberg Reppen Foto Pål Laukli
Kristoffer Reppen og Sigurd Solberg. Foto: Pål Laukli

Solberg og Reppen sier seg strålende fornøyde med seieren.

– Så kult! Det var en hyggelig nyhet. Og mye av æren for denne Sølvmikken skal jo Dplay-gjengen ha. Selv om det gikk fort i svingene, var de hele veien offensive og heiet på løsninger som brøt med det trygge og trauste. Takk for det, Katja, Linn og Katrine!

Hør kampanjen her:

«Male huset»

Sb0mhu2301r0_dplay_male_huset_etter_16juni_23s.mp3
Last ned

«Bake kake»

Sb0svi3001r0_dplay_svigers_foer16juni_30s.mp3
Last ned

Erlend Loe leser Facebook-innlegg

Vi leser mer enn noensinne, men det er ikke alt vi leser på våre digitale skjermer som har like stor verdi, for å si det mildt. Forleggerforeningen ville ha folk tilbake til bøkene i sommer, og hyret derfor inn kjente og kjære forfattere som Erlend Loe og Agnes Ravatn til å lese fjas fra Facebook og Instagram, i en kampanje som gikk på TV, radio og i sosiale medier.

Det er TRY med kreativt team Even Moseng og Kenneth Lamond Johansen som står bak, og det er Sagveien Resort som har produsert kampanjen.

Juryens begrunnelse: «Dette var gøy! Stemmen til Erlend Loe kler hverdagsbanalitetene fra internett helt perfekt. Kampanjen kler radioformatet godt og vi har lyst til å høre mer. Hvis ikke flere har tatt med en god bok på stranda i sommer, så skjønner juryen ingentingen. Soleklar seier!»

Lamond Moseng
Sølvmikkvinnere: Kenneth Lamond Johansen og Even Moseng.

– Vi er tilfreds med juryens avgjørelse, sier kreatør Even Moseng i en knapp kommentar.

– Flaks at vi akkurat hadde pynta oss!, meldte makker Lamond da KF kom for å ta bilde av teamet.

Hør kampanjen her:

«Venner for livet»

Forleggerforeningen-venner-for-livet.mp3
Last ned

«Søstre»

Forleggerforeningen-søstre.mp3
Last ned

«Smør»

Forleggerforeningen-smør.mp3
Last ned

Korona-klisjeer med ny vri

2. plassen i juni går til en kampanje for Kolonial laget av Anorak, som tar sitt utgangspunkt i noen av koronatidens store kommunikasjonsklisjér. Juryen utbroderer: «I en tid hvor det kan bli litt vel mye «i en tid»-kommunikasjon lykkes Kolonial med å fortelle sin historie med en litt uventet vri. En samling kjempefine spotter som balanserer helt perfekt, uten å støte et eneste jurymedlem midt i pandemien. Dette var bra.»

Kreativt team fra Anorak består av Hallvard Fjellbraaten, Jens Bjørklund, Jens-Petter Aarhus og Kasper Amundsen Tuvnes, og kampanjen er produsert av Både Og.

Hør kampanjen her:

«Litt underlig»

Kolonial-litt-underlig.mp3
Last ned

«Litt annerledes»

Kolonial-litt-annerledes.mp3
Last ned

«Ikke som vi så for oss»

Kolonial-ikke-som-vi-så-for-oss.mp3
Last ned

Det var en gang …

2. plassen i juli går til en kampanje for Redd Barna laget av Per Høj, der kjente og kjære skuespillere leser eventyr. Juryens begrunnelse: «Det er en utrolig fin eventyrverden Redd Barna åpner opp for oss her. Kanskje en fin lytteropplevelse med et viktig budskap i bunn høres litt voksent ut, men det var sånn det føltes. Juryen synes de profilerte aktørene gjør det de kan best på en utrolig underholdene måte. To tomler opp. Og snipp snapp snute, så var juryomtalen slutt.»

Kreativt team fra Per Høj er Mads Rønold og Øyvind Waage, mens Både Og har gjort produksjonen.

Hør kampanjen her:

«Nicholai Cleve Broch»

Redd-barna-nicolai-cleve-broch.mp3
Last ned

«Jan Gunnar Røise»

Redd-barna-jan-gunnar-røise.mp3
Last ned

«Tobias Santelman»

Redd-barna-tobias-santelman.mp3
Last ned

Nervøs type

Hovedpersonen i kampanjen som vinner tredjeplassen i juni er nervøs for å reise fra huset i ferien, og redd for at han ikke skal klare å tenke på annet enn brann og innbrudd. Svaret på problemet er naturligvis Sector Alarm, i en kampanje laget av Anorak.

Juryens begrunnelse: «Å virkelig ta seg en ferie i ferien er budskapet i Sector Alarms junikampanje. Fine spotter som det er lett å kjenne seg igjen i. Igjen, fint produsert og stødig håndverk som kler produktet meget godt. Det handler jo om å fjerne bekymringer, det gjør det.»

Kampanjen er laget av kreativt team Eirik Johansen og Fredrik Kvaløy, mens produksjonen er gjort av Verdens Sterkeste Mann.

Hør kampanjen her:

«Ferien» 1

Sector-alarm-spot-1.mp3
Last ned

«Ferien» 2

Sector-alarm-spot-2.mp3
Last ned

Stort og smått om bananer, tomater og akurker

3. plassen i juli ble vunnet av TRY, som har laget en «agurknytt»-kampanje for Bama.

Juryens begrunnelse: «Her har man et konsept som bare har ligget og ventet på Bama i alle disse år. Skikkelig agurknyheter er en del av sommeren og kanskje spesielt i år. Fin produksjonskvalitet og bra valg av nyhetsanker som serverer oss stort og smått om bananer, tomater og agurker.»

Kreativt team er Hallvard Vaaland og Mathias Sandvik, mens TRY Apt har gjort produksjonen.

Hør kampanjen her:

«Tomat»

Bama-tomat.wav
Last ned

«Nypotet»

Bama-nypotet.wav
Last ned

«Brokkoli»

Bama-brokkoli.wav
Last ned

«Blomkål»

Bama-blomkål.wav
Last ned

Om Sølvmikken

Sølvmikken premierer den beste radioreklamen, en utmerkelse som deles ut av P4, Bauer Media og Kreativt Forum hver måned. Du finner alle Sølvmikken-vinnerne på gullmikken.no.