Både Og 30 år del II: Ship o’hoi!

I anledning at det er 30 år siden produksjonsselskapet BådeOg ble startet, vil vi i løpet av året gi noen utvalgte team, kreatører og kunder som har utmerket seg på radio i denne perioden litt ekstra oppmerksomhet. BådeOg og Stig og Stein Radiobyrå ble i 2009 slått sammen til BådeOg Radiobyrå.

96400 7ae89 original
Foto: Victoria Edström / Stena Line

Nylig kom den triste nyheten om at Stena Line legger ned «danskebåten» etter over 40 års drift. Også tilbake i 1995 var stemningen i selskapet så som så. Etter flere år med ødeleggende presseoverskrifter om saken kjent som Stena-drapet, og et vedvarende fylletur- og harrystempel, var omdømmet til Stena Line på et historisk lavpunkt.

Hos rederiets reklamebyrå, New Deal bestemte kreatørene Paal Tarjei Aasheim, Tone Garmann og Steinar Borge seg for en enkel strategi: En tur med Stena Line er et morsomt avbrekk fra hverdagen. Derfor burde reklamen være det samme.

Sammen med radioregissør og skuespiller Petter W. Schjerven skapte de tulletelefonkarakteren Sten A. Line, og et av radioreklamen mest prisvinnende konsepter var født.

– Vi hadde ikke noe ferdig manus. Jeg husker vi dro i studio på Stig og Stein med blokken full av ideer, og hadde rett og slett en drømmedag der vi lekte oss med å ringe rundt og se hva som ble morsomt. Petter var helt rå på å tøye strikken, og etterpå var det min utakknemlige oppgave å ringe tilbake til dem vi hadde lurt trill rundt og be pent om vi kunne få sende opptaket på lufta. Jeg er en god selger, så heldigvis sa de fleste ja, forteller Paal Tarjei Aasheim som i dag driver byrået Maverix.

Stena Line slo Color Line med humor

Med en kjapp omskrivning av Bee Gees klassiker «Stayin' alive” som kjenningsmelodi, ble spottene for Stena Line raskt populære både hos radiolyttere og reklamejuryer. Effektivt var det også – før det gikk et år solgte Stena Line fler billetter enn konkurrenten Color Line, selv om denne hadde både bedre og nyere båter. Stena Line var rett og slett morsommere!

Aasheim har brent for radio hele sin karriere.

– Jeg husker da radioreklamen kom, og at den fenget meg umiddelbart. For prisen av noen filmer kunne jeg lage opp til hundre varianter av poenget jeg ønsket å formidle. Hvorfor nøye deg med en vits hvis du kan fortelle femti? Det er en supermorsom, effektiv og fleksibel kanal å jobbe med, og jeg har anbefalt det til mange av kundene mine, også de som var overbevist om at film var det som måtte til.

Noen av kundene han fikk overbevist var blant annet pølsemakeriet Leiv Vidar og den ferske Tine-utfordreren Synnøve Finden, som senere vant Grand Prix i effektivitetskonkurransen Stella (i 2003) for nettopp sine radiospotter som hadde doblet markedsandelen på under et år.

Stena Line «Likningskontoret»

Stena_line_tlf_likningskontoret.mp3
Last ned

Stena Line «Kro»

Stena-line-kro.mp3
Last ned

Synnøve Finden «Kamikaze»

Synnøve-finden-kamikaze-0´49.mp3
Last ned

Leiv Vidar «Bensin»

Leiv-vidar-bensin.mp3
Last ned