Både Og 30 år del IV: Kreativ lekegrind

I anledning at det er 30 år siden produksjonsselskapet BådeOg ble startet, vil vi i løpet av året gi noen utvalgte team, kreatører og kunder som har utmerket seg på radio i denne perioden litt ekstra oppmerksomhet. Denne gangen handler det om Geir Florhaug.

AD og kreativ leder i The&Partnership, Geir Florhaug, sparer ikke på godordene når han minnes oppstarten på radioreklame og BådeOg tidlig på 90-tallet.

– Det var rene Klondyke-stemningen der oppe i villaen i Krusesgate. Alt var nytt, det meste var lov, og mye ble til gull. Radioproduksjonsselskapene har alltid vært utrolig flinke til å grave frem nye talenter, både foran og bak mikrofonene. Den gangen var det lav terskel, både for å prøve ut ideer i studio, pitche konsepter for kundene og få ting på lufta. Det har ført til mye eksperimentering og lek opp i gjennom, forteller Florhaug. Noe en fargerik radio-cv også vitner om.

2001 11 Palma
Sigmund Falch og Geir Florhaug på reklameopptak i Palma i 2001. Foto: Privat

Synnøve Finden-konseptet som ble laget sammen med Sigmund Falch i JBR er kjent for mange. Oppgaven var å lansere Synnøve som en sympatisk utfordrer til TINE på et relativt begrenset budsjett. Valget falt på radio og konseptet «Matpakkemonologane», som senere vant Grand Prix i Stella for sin svært positive effekt på nevnte osteprodusents markedsandeler.

Spottene for bladet «der menn er menn og damer på side 19», ble skapt i Amsterdam på tur med Paal Tarjei Aasheim i New Deal. Der var også Petter Schjerven fra Stig og Stein, og med på laget ble også en ung mann ved navn Atle som kanskje var best kjent som en del av revygjengen Lompelandslaget. Senere best kjent som Atle Antonsen.

«Frank hadde sprengt mye biler før, så han fikk æren – iført Dynamitt-Harrys hjelm»

Geir Florhaug

I 2008 vant Florhaug og Frank Standal Dybhavn i McCann Oslo konkurransen «Spreng Ambulansen» i regi av Stig og Stein med en spot for Dolce Vita iskrem. Oppgaven var å skrive et manus med lydeffekten av en bil som går i lufta. Premien var, i tillegg til gratis produksjon, å få sprenge bilen selv i et grustak i Groruddalen. Ja, mye var morsommere før.

Spottene for Clarityn og Delikat er laget med Paal T. Aasheim/JBR, mens The Mini Bottle Gallery, Visit Denmark og Hørselshemmedes Landsforbund er laget med Frank Standal Dybhavn/McCann Oslo.

Synnøve Finden «Usynlig blekk»

Synnøve200222usynligblekk.mp3
Last ned

Synnøve Finden «Kamikaze»

Synnøve-finden-kamikaze-0´49.mp3
Last ned

Synnøve Finden «Nåla i veggen»

Synnøve200222nålaiveggen22.mp3
Last ned

Vi Menn «Sports Illustrated»

Vi-menn-sports-ill.mp3
Last ned

Vi Menn «Fiske»

Vi-menn-fiske.mp3
Last ned

Mini Bottle Gallery

Minibottlegallery2008_wc.mp3
Last ned

Visit Denmark «Stressymptomer»

Km_visit_denmark_stressymptomer_02_17s.mp3
Last ned

Hørselshemmedes Landsforbund «Kom og tørk»

Hørselhemmedeslf2009_kom-og-tørk.mp3
Last ned

Dolce Vita «Isbil»

Dolcevita2008_isbil.mp3
Last ned

Delikat

Delikat.mp3
Last ned

Clarityn

Clarityn-s1999.mp3
Last ned