Både Og 30 år del V: Howdy, howdy!

I anledning 30-årsjubileet til Både Og, gir vi i løpet av året noen utvalgte team, kreatører og kunder som har utmerket seg på radio i denne perioden litt ekstra oppmerksomhet. Denne gangen: Lars Joachim Grimstad og Egil Pay.

Pay Grimstadx
Lars Joachim Grimstad og Egil Pay avbildet i Kreativt Forum Magasinet nr. 6, 2007. Foto: Kimm Saatvedt

Lars Joachim Grimstad og Egil Pay er den kreative lederduoen i TRY Reklame og har rukket å holde sammen som team i mer enn 20 år allerede. I 2015 mottok de Kreativt Forums Ærespris til stående applaus for sine prisvinnende reklamekampanjer gjennom en årrekke, ikke minst på radio. Som ferskt team i Dinamo oppfordret byrågründer Knut Harlem dem til å bruke radio for å lære reklamehåndverk:

– Knut mente at radioreklame var en veldig bra måte for oss som ungt team å kunne bomme uten at det kostet kunden så mye penger, haha. Vi kunne lære oss å teste idéer, bli bedre på å skrive filmmanus og få erfaring med regi. Selv synes vi det var gøy å lage radio fordi det var mye større muligheter for tull og tøys enn på film og print. Men det er sant at man lærer veldig mye av å jobbe med radio. Idéen må være knivskarp, og du har bare lyden å jobbe med. Du kan ikke gjemme en middelmådig idé bak masse fancy effekter, som på film, forteller Egil Pay.

En av de første jobbene de utmerket seg med var kampanjen for byggevarekjeden Montér.

Kunden hadde ikke penger til å lansere en stor tv-kampanje, men valgte istedenfor å fokusere på radio. De etterhvert tallrike spottene med Henrik Elvestad og Hans Morten Hansen som henholdsvis Montér Eidsvoll og Montér Sandnes, ble en stor suksess både for teamet og for Montér.

Montér «Panel»

Monter-panel.mp3
Last ned

Montér «Syk»

Monter-syk.mp3
Last ned

Som team i TRY fikk de mulighet til å jobbe med Harald A. Møller og Volkswagen. Det resulterte i gull i Gullblyantens radiokategori to år på rad.

Volkswagen «Ryggesensur»

Vw-ryggesensur.mp3
Last ned

Volkswagen «Ryggesensor»

Vw_ryggesensor_019.mp3
Last ned

For Color Line gjaldt det i 2009 å fortelle hvor mange hester som fikk deg raskt over Skagerak.

Colorline «Superspeed»

Colorline_superspeed_039.mp3
Last ned

Teamet har også gjort seg bemerket med flere prisvinnende radiokampanjer for ideelle organisasjoner som Kreftforeningen (i samarbeid med Ingrid Boon Ulfsby og Jennie-Ann Johansson) og Norges Krisesenterforbund. Disse spottene er laget hos produksjonsselskapet Verdens Sterkeste Mann og inkluderes med deres tillatelse.

Kreftforeningen «Én celle»

Kreftforeningen-des-jan_01.mp3
Last ned

Norges Krisesenterforbund «Nødtelefon»

Nødtelefon.mp3
Last ned

Lars Joachim Grimstad har de siste årene også hatt suksess som forfatter. Kanskje var det radiopåskekrimmen «The KaffeCop og Mysteriet med den Sure Automatkaffen» for bensinkjeden YX som fikk ballen til å rulle for alvor?

YX «The KaffeCop og Mysteriet med den Sure Automatkaffen»

Kaffecop-første-episode.mp3
Last ned

Til slutt en liten oppfordring fra teamet:

– Det har dessverre blitt slik at reklamebyråene de siste årene har blitt stadig mindre involvert i radioproduksjon, i alle fall ser det slik ut fra der vi sitter. Så kjære kunder, mediebyråer og merkevarer – bruk byrået ditt også når du skal på radio, så får du et mer helhetlig og helstøpt inntrykk av kampanjene dine. Vi er klare!