Både Og 30 år del VI: Så Mye Fantastisk Bra radio
I anledning at det er 30 år siden produksjonsselskapet BådeOg ble startet, gir vi litt ekstra oppmerksomhet til noen utvalgte team, kreatører og kunder som har utmerket seg på radio i denne perioden. Denne gangen handler det om et kreativt firkløver i SMFB.
Helt siden de møttes på Westerdals på begynnelsen av 2000-tallet – og lenge før heder og ære i Cannes og Gullblyanten – har radio spilt en viktig rolle for Alexander Gjersøe, Hans Magne Ekre, André Koot og Hans Martin Rønneseth i SMFB.
– Jeg husker Stig og Stein kom kjørende til Westerdals med et komplett studio i en trailer. Det gjorde kjempeinntrykk, og vi fikk en helproff produksjon av en ikke veldig god idé, ler Alexander.
Den gangen var han og Hans Magne i en kreativ trio sammen med André, som senere fikk med seg Hans Martin som makker når de skulle ut i bransjen og måtte dele seg opp i mer tradisjonelle team.
– Noe av det som gjorde radio interessant helt fra starten av, var muligheten for å teste ut idéer og forske i studio, og få det produsert på en måte som lignet ferdige jobber, sier André. – Vi hadde mye radio i elevmappa vår, ja, når vi skulle ut å søke jobb hos byråene, skyter Hans Magne inn. Han og Alexander fikk napp hos BBDO i 2004, mens de to andre gikk til Schnel&Melnychuck.
Starstruck i studio
– Første briefen vi fikk var faktisk en radiobrief, for Netcom. To dager etter satt vi litt starstruck i studio med Trond Fausa og Ane Dahl Torp, minnes Alexander om overgangen til BBDO. Noen år senere skulle de fire samles i det som var i ferd med å bli SMFB, men først; Stig og Steins Kreativt Mesterskap i radioreklame.
– Ja, spottene for Guinness rekordbok og Trygg Trafikk var begge KM-jobber. Vi vant hvert vårt gull i Cannes med hvert vårt byrå, og vi dro ned til festivalen for å ta i mot. Dette var tidlig i uken, før de norske byråene hadde reist ned, så det var stort sett oss fire og Harald i KF som surret rundt i byen, forteller Alexander.
Spotten for Guinness klokket inn på rekordkorte 0,9 sekunder og hadde Bjarte Arneson i registolen og Odd Magnus Williamson bak mikrofonen. Spotten fikk senere også Grand Prix i Eurobest.
Guinness rekordbok
Trygg Trafikk «Bilvrak»
Etter «gjenforeningen» i SMFB var det flere store radiokunder å bryne seg på. Særlig Tele2 og RiksTV hadde kampanjer som gjorde at de fire stadig befant seg i et radiostudio på opptak, for anledningen hos Sagveien Resort:
Tele2 «Fotballbanen»
Tele2 «Rulletrapp»
RiksTV «Barne TV»
RiksTV «Fotballkamp»
– Spottene for Ultra med oppskriftene til den ikke alltid fristende gourmetkokken hadde vi neppe fått lov til å lage i dag:
Ultra «Laksefilet»
Ultra «Svinekam»
Flere idéer som sannsynligvis ikke hadde sett dagens lys i 2020, er disse fra tele-utfordreren Nutel som tenkte så annerledes og nytt at de ville gjøre det samme på radio.
– Det er nokså subversivt og smakløst, som jo også var litt av poenget, husker André.
Nutel «Assmonster»
Nutel «Rocket for your back»
– En KM-jobb jeg husker godt – det var vel sist gang jeg satt i studio i mange timer og virkelig pirket med lyden – er «Kongens tale» for Maarud, forteller Alexander. Spotten vant da også Årets håndverk i Gullmikken, og ble shortlistet i Cannes Lions.
Maarud «Kongens tale»
– Hvordan gode radioidéer dukker opp, kan være så forskjellig. Jeg våknet en natt og hadde drømt et radiokonsept for Peppes som jeg SMS-et til Hans Magne, forteller Alexander. – Neste dag hadde jeg helt glemt det, men idéen om radiojinglene ble hentet frem igjen og senere stuntet i studio med John Brungot:
Peppes «Fra hytta»
Peppes «Fotball TV»
– En radiokampanje som fortsatt står seg godt, er spottene for Trygg trafikk som ble produsert hos Verdens Sterkeste Mann, minnes André. Spottene dramatiserer at det å snakke i mobilen mens man kjører bil kan gjøre dine siste ord til mindre velformulerte enn man kanskje håper på.
Trygg Trafikk «Han er tjukk»
Trygg Trafikk «Koldtbord»
Trygg Trafikk «Ulv og jerv»
– Å samle inn penger over telefonen kan være en prøvelse, uansett hvor god saken er. Det viser denne spotten for Flyktningehjelpen, også den produsert av VSM
Flyktningehjelpen «Telefonsalg»
En dag det virkelig gjelder å kjøre forsiktig, er lille julaften. For å minne lytterne på å ta det pent i trafikken og unne seg en pause på Circle K, ble det denne dagen i 2017 produsert en rekke radiospotter som ble sendt live i reklamebolken. Spottene fulgte en spent mor i Skien som ventet på datteren som kjørte hjem til jul fra Stavanger.