Batterikampanje tok GP i annonser

India fikk hele to gull i Press (print), mens årets Grand Prix gikk til en kampanje for batterier laget av DDB Johannesburg. SMFBs kampanje for ASKO, som var eneste norske jobb på shortlist, fikk ingen løve.

10660 e9770 original
10661 b4af7 original
10662 d4a15 original
10663 7b58d original

Få av de tradisjonelt gode print-nasjonene hevder seg under utdelingen av løvene i kategorien Press i år. Nasjoner som vanligvis gjør det bra, som USA og England, er nesten fraværende på listen over prisvinnere. Derimot er nasjoner som blant annet India på vei opp og fram i full fart.

Årets Grand Prix går til en annonsekampanje for Energizer Lithium-batterier og er laget av DDB Johannesburg. Den dramatiserer på nydelig vis hva barn kan finne på å gjøre om lekene deres går tomme for batteri. Juryleder Craig Davis understreket den menneskelige innsikten løsningen viste og fortalte at til tross for at det et lite øyeblikk var flere kandidater aktuelle for Grand Prix, var vinneren av den aller gjeveste prisen enstemmig og klar.